Småföretagarna har den ekonomiska oron under kontroll

Lågkonjunkturen märks, men inte alls lika mycket som under den ekonomiska krisen för ett par år sedan. Sju av tio småföretagare tror att 2012 blir bättre för dem än det gångna året. Det visar den fjärde årliga småföretagarenkäten från Visma.

Vid årsskiftet 2010-2011, när det mesta såg ljust ut, trodde 82 procent att det kommande året skulle bli bättre för deras företag än det föregående. Inför 2012 är andelen nere på 71 procent, vilket kan jämföras med att motsvarande optimism bara delades av 53 procent under den förra krisen som lästes av i Vismas enkät vid årsskiftet 2008-2009.

Inget fel på den egna tilltron
De största skillnaderna mellan de två senaste årens undersökningar – den första i högkonjunktur, den andra under ekonomisk avmattning – är att företagarna nu tänker minska sina lån lite mer och inte är lika positiva inför det kommande året.

Däremot är det inget fel på tilltron till den egna verksamheten. Tre av fyra (75 procent) tror mer på sitt eget företag än på svensk ekonomi i allmänhet. För ett år sedan mättes det värdet bara till 64 procent.

– Småföretagarna förstår sin egen verksamhet väldigt bra och kan därför värdera sina förutsättningar på ett mycket mer exakt sätt än många stora företag. När vi gick in i den stora ekonomiska krisen årsskiftet 2008-2009 trodde 88 procent mer på sin egen verksamhet än på landets ekonomi i allmänhet. Tron på det egna säger mycket om både småföretagarnas betydelse och deras överlevnadsförmåga, säger Rolf Dahlberg, en gång själv småföretagare och nu vd för programföretaget Visma Spcs med 350 anställda.

Undersökningen i siffror
Undersökningen genomfördes de tio sista dagarna i december och bygger på drygt 3 200 svar, som inhämtats via nyhetstjänsten Visma Infoline. Frågorna redovisas med förra årets svar inom parentes.

1. Har ditt företag dragit ner på investeringarna det senaste halvåret? Ja 34% (35)
2. Har ditt företag tappat kunder på grund av konkurser? Ja 21% (19)
3. Kommer ditt företag att minska sina lån under nästa år? Ja 38% (28)
4. Får konjunkturen negativ påverkan på det gångna årets resultat? Ja 62% (64)
5. Tror du mer på ditt eget företag än på svensk ekonomi i allmänhet nästa år? Ja 75% (64)
6. Tror du att nästa år blir ett bättre år än föregående år för ditt företag? Ja 71% (82)

Bildtext: Trendindikatorn för småföretagarnas syn på sin egen verksamhet.  De positiva värdena var högst årsskiftet 2010-2011. Nu är de något lägre, men betydligt starkare än under den förra ekonomiska krisen.

Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se