Stark tillväxt och ökade intäkter från molnet för Visma

Visma levererar ett starkt ekonomiskt resultat för förra året. Intäkterna för molntjänsterna ökade med 40 procent under det fjärde kvartalet 2014 jämfört med samma kvartal föregående år.

Vismas omsättning under fjärde kvartalet 2014 blev 1 907 miljoner norska kronor, jämfört med 1 765 miljoner motsvarande period föregående år. Det innebär en omsättningsökning med 8,0 procent. EBITDA, rörelseresultatet före skatt och avskrivningar, blev 370 miljoner norska kronor fjärde kvartalet, jämfört med 360 miljoner under samma period 2013. Det motsvarar en ökning med 2,7 procent. Nettokassaflödet efter skatt blev 408 miljoner norska kronor jämfört med 346 miljoner kronor i fjol.

Stark tillväxt för molnlösningar
Efterfrågan på molntjänster ökar stadigt. Detta avspeglar sig i en omsättningsökning på 40 procent för fjärde kvartalet jämfört med förra året. Totalt uppgick omsättningen för molntjänster till 242 miljoner norska kronor. Det handlar till exempel om tjänster inom upphandling, redovisning, inkasso, lönehantering och konsultverksamhet.

Förvärv och växande marknadsandelar
Under 2014 förvärvade Visma flera bolag och stärkte därmed sin position både på befintliga och nya marknader. I juni gjorde Visma sitt första förvärv i Baltikum med FMS i Lettland. Med 70 procents marknadsandel är FMS den ledande leverantören av affärssystem och lönesystem i den offentliga sektorn. Visma ser stor potential att fortsätta expandera marknaden kring Östersjön.

Förvärvsaktiviteten var hög även under fjärde kvartalet. I december förvärvades norska inkassoföretaget Creno samt Finale och Mokastet, två ledande leverantörer av bokföringsprogram till redovisningsbyråer i Norge.

– Visma fortsätter sin strategi med organisk tillväxt och förvärv. Vi har expanderat inom våra befintliga affärsområden under 2014. Visma har flera nya intressanta förvärvsdialoger i gång, varav vissa kan undertecknas under första kvartalet 2015, säger Øystein Moan, koncernchef för Visma.

Øystein Moan, koncernchef för Visma, +47 920 80 000

Kvartal 4Q4 2014Q4 2013TillväxtÅr20142013Tillväxt
Omsättning1 9071 7658 %Omsättning7 1196 45210,3 %
EBITDA3703602,7 %EBITDA1 4761 32511,4 %
EBIT251254-1,3 %EBIT1 0419529,3 %
Vinst före skatt190201-5,8 %Vinst före skatt7847248,3 %

Alla tal är i miljoner norska kronor.

Kvartalsrapporten i sin helhet hittar du på www.visma.com