Starkt nyföretagande i år

Allt fler startar eget företag i Sverige. Hittills i år har över sex procent fler företag registrerats jämfört med samma period i fjol. Aktiebolag dominerar stort medan övriga företagsformer minskar, visar statistik från Bolagsverket som ekonomiföretaget Visma har sammanställt.

– Det är glädjande att se att så många vågar satsa på sina drömmar och startar företag. Att allt fler väljer att starta aktiebolag tyder på att de satsar långsiktigt, vilket bådar gott inför framtiden, säger Boo Gunnarson, företagarexpert på Visma Spcs.

Under mars månad startades 5 317 nya företag i Sverige, vilket är lika många som i mars 2015. Det innebär att nyföretagandet varit starkt under första kvartalet. Under årets tre första månader har antalet nyregistrerade företag ökat med 6,3 procent jämfört med samma period 2015. Antalet aktiebolag har ökat med 12 procent, medan övriga företagsformer minskar.

Uppåt i 11 län
Under mars ökade nyföretagandet i 11 av 21 län. I Blekinge startades hela 45,2 procent fler företag än i mars 2015, vilket är den största ökningen i landet. På andra plats hamnar Dalarna, med 14,9 procent fler nya företag. Den största minskningen står Värmland för – där minskade antalet nyregistrerade företag med 31,4 procent.

– Fler företag betyder fler jobb och de små företagen behövs för att säkra sysselsättningen. Under de senaste 20 åren har runt 600 000 arbetstillfällen skapats i nya företag – varav de allra flesta är just småföretag, säger Boo Gunnarson.

Om statistiken

I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Bilaga: Länsvis statistik över nyföretagandet i mars 2016

Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.