Svagt uppåt för nyföretagandet i februari

Antalet registreringar av nya företag ökade marginellt, med 1,3 procent, i februari jämfört med samma månad i fjol. Nyföretagandet har därmed minskat med 5,1 procent under årets första månader, visar ny statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag. När nyföretagandet går ned kan det på sikt få effekter för såväl sysselsättning som välfärd, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson.

Under februari månad gjordes 6 461 registreringar av nya företag i Sverige. Det motsvarar en svag ökning med 1,3 procent jämfört med februari 2016, då 6 377 nya företag registrerades. Antalet nya aktiebolag ökade också marginellt, med 0,6 procent under samma period. I landet som helhet har nyföretagandet minskat med 5,1 procent under årets första månader.

Skillnader mellan länen
Nyföretagandet föll i totalt 10 län. Den största minskningen skedde i Blekinge och Jämtland, där det registrerades 38,5 respektive 25 procent färre nya företag jämfört med februari 2016. Störst ökning stod Norrbotten och Västernorrland för. Där ökade antalet nyregistreringar med 19,6 respektive 17,5 procent.

– Den trevande starten på nyföretagaråret 2017 är ett trendbrott som måste tas på allvar. Förutsättningarna för att starta, driva och utveckla företag måste bli bättre så att fler vågar ta steget och förverkliga sina drömmar om småföretagslivet, säger Boo Gunnarson.

Om statistiken
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Bilaga: Länsvis statistik över nyföretagandet för februari 2017.

För mer information, kontakta gärna
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.