Svenska småföretag tar för sig på exportmarknaderna

Småföretagen skapar en femtedel av Sveriges exportvärde och fler än nio av tio exporterande företag är numera små. Det visar en sammanställning i det senaste numret av Vismas tidning Du&Datorn.

– Sverige är en stark men liten marknad. Många små företag, som vill växa och bli större, kan få väldigt bra lönsamhet genom att etablera sig på nya marknader i stället för att försöka öka sina andelar på hemmamarknaden, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs och själv från början småföretagare.

Att börja med export behöver heller inte vara så svårt som det kan låta. Hos de tusentals småföretag som redan har tagit steget finns det gott om goda råd och erfarenheter att ta till sig för den som vill göra en utlandssatsning.

Från vardagsrummet till världen
I tidningen berättar exempelvis Kajsa Knapp och Christian Omander hur de med hjälp av Exportrådet och marknadsföring i sociala medier på bara några år tagit sitt prylföretag Coolstuff till flera nya länder.

– I början hade vi lagret hemma och fick smyga ut med leveranserna för att grannarna inte skulle märka vad vi höll på med, berättar Kajsa Knapp, som nu leder ett företag med drygt 20 anställda och nästan 80 miljoner i omsättning.

Alla erfarenheter är bra erfarenheter
Alla exportförsök är inte lika lyckade. Rolf Dahlberg berättar om en erfarenhet han var med om i sitt eget företagandes begynnelse. ”Brist på en konsekvent plan” är hans sammanfattning av den uteblivna framgången för 30 år sedan.

– Men vi fick massor av kunskap och erfarenhet med oss hem. Det har vi tagit vara på när vi nu långt senare framgångsrikt lanserat produkter och tjänster i de nordiska grannländerna, skriver Rolf Dahlberg.

Video i marknadsföringen
Det nya numret av Du&Datorn ger också tips om hur småföretagare enkelt kan göra och använda sig av video i sin marknadsföring. Ur tidningens innehåll i övrigt:

• Rätt varuplacering ger positiv säljutveckling
  • Nya tider kräver nytänkande och mobil tid
  • Fotbollsresor högaktuella för researrangörerna
  • Löneskolan: Enklare rapportering

Du&Datorn är Visma Spcs kundtidning och har kommit ut sedan 1989. Det nya numret går ut i 128 000 adresserade exemplar och kan också läsas på nätet. Den digitala versionen av tidningen finns här »

Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Petter Hammarbäck, redaktör för Du&Datorn, 0470-70 60 46, petter.hammarback@visma.se