Tre av tio kommuner vill lägga ut intern administration

Vismas outsourcingbarometer:
Tre av tio kommuner, 29 procent, planerar att lägga ut mer av den interna administrationen på externa företag det närmaste året. De tre områden som kommunerna helst vill outsourca är telefonväxel, IT och lönehantering. Det visar Vismas outsourcingbarometer, som bygger på en enkät till svenska kommuner.

Bland Sveriges kommuner anger nästan tre av tio, 29 procent, att de planerar att outsourca delar av den interna administrationen de närmaste tolv månaderna. Elva procent av kommunerna uppger att de helst vill outsourca telefonväxeln, tio procent rekrytering och tio procent vill lägga ut lönehanteringen på ett externt företag.

Dimensionera efter behov
– Genom att lägga ut intern administration på externa företag kan kommunen enklare dimensionera verksamheten till behoven utan att behöva säga upp eller nyanställa. Det sparar både tid och pengar som kan läggas på annan verksamhet, säger Magnus Hedlund, vd för outsourcingföretaget Visma Services.

Var femte kommun i undersökningen, 21 procent, uppger att de outsourcar mer nu än för ett år sedan, medan alltså 29 procent uppger att de planerar att outsourca mer under året som kommer. Samtidigt tror över hälften, 54 procent, att outsourcing som företeelse kommer att öka under det närmaste året.

Dela kompetent personal
– För en liten kommun kan det vara svårt att hitta rätt kompetens och kanske finns det inte behov av en hel tjänst. Outsourcing blir ett sätt för kommunerna att dela kompetent personal med andra kommuner och företag, säger Magnus Hedlund.

Vismas outsourcingbarometer bygger på en enkät som genomfördes den 23 mars - 1 april bland Sveriges kommuner. 112 kommuner svarade på enkäten. Detta är första gången outsourcingbarometern presenteras.

Kommunerna ombads ta ställning till olika påståenden om outsourcing, ange vilka områden de har outsourcat i dag samt vilka de helst vill outsourca i framtiden.

• Hela Vismas outsourcingbarometer finns i det bifogade PDF-dokumentet.

För mer information, kontakta:
Magnus Hedlund, vd för Visma Services, 08-693 90 71, magnus.hedlund@visma.se

• ekonomilösningar
  • lönehantering
  • rekrytering
  • telefonväxel

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.