Trög start för nyföretagandet

Antalet registreringar av nya företag minskade med 11 procent i januari jämfört med samma månad i fjol. Efter en lång tid av starkt nyföretagande sjunker nu antalet nya företag för andra månaden i rad, visar ny statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket.

– Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag och Sverige behöver ett starkt nyföretagande för att må bra. Vi ser att även aktiebolagen minskar, vilket kan vara ett tecken på att många som drömmer om småföretagslivet i stället börjar i mindre skala, säger Visma Spcs företagarexpert Boo Gunnarson.

Under januari gjordes 6 462 registreringar av nya företag i Sverige, en minskning med 10,7 procent jämfört med januari 2016, då 7 235 nya företag registrerades. Antalet nya aktiebolag minskade med 8,5 procent under samma period.

Minskning i nästan hela landet
Nyföretagandet föll i alla län utom två: Södermanland och Norrbotten, där antalet registreringar av nya företag ökade med 5,1 respektive 2,9 procent. Den största minskningen skedde i Jämtland och Blekinge med 24,8 respektive 24,0 procent. Nyregistreringarna minskade bland samtliga bolagsformer som räknas in i nyföretagandet: aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag.

2016 var ett starkt år för nyföretagandet, men under december vände trenden nedåt. Totalt startades 68 793 nya företag i Sverige under året, vilket motsvarar en ökning med 6,4 procent jämfört med 2015. Det är också den största ökningen sedan 2011, som brukar beskrivas som ett rekordår för nyföretagandet.

– Minskningen av nyföretagandet i december i fjol och januari i år är ett trendbrott. Samtidigt är sysselsättningen hög och det brukar innebära att många väljer en anställning före småföretagslivet, säger Boo Gunnarson.

Om statistiken
I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik.

Bilaga: Länsvis statistik över nyföretagandet för januari 2017.

För mer information, kontakta gärna
Boo Gunnarson, företagarexpert Visma Spcs, 070-872 72 32, boo.gunnarson@visma.com
Johanna Stier, pressansvarig Visma Spcs, 073-056 17 69, johanna.stier@visma.com

• nyföretagande

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 500 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 5 500 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.