Undersökning: Staten bättre som kund än som riskkapitalist

Fyra av tio småföretagare tycker att staten gör bättre nytta genom att köpa från mindre företag än att förse dem med riskkapital. Det visar en färsk undersökning från Visma med anledning av den aktuella debatten om regeringens löfte att det ska bli lättare att få riskkapital.

I regeringens höstbudget presenterades regelförenklingar som ska göra statligt riskkapital mer tillgängligt för svenska entreprenörer med innovativa affärsidéer.

Saknar betydelse
I en debattartikel i Dagens Industri häromdagen menade entreprenören Daniel Laurén att regeringens satsning på riskkapital till innovationsföretag helt missar tjänsteföretagens behov. Han pläderar istället för att det borde bli enklare för småföretagen att konkurrera i statliga upphandlingar och få staten som kund.

Vismas undersökning ger honom stöd för den tanken.

– De komplicerade reglerna för statlig upphandling gör att många mindre företag helt ställs utanför. Det gäller bland annat många som skulle kunna etablera sig inom vård och omsorg, vilket i sin tur ofta drabbar kvinnliga företagare hårdast, säger Daniel Laurén, vd på företaget Area of Excellence.

Kapital eller inget alls
Nästan 40 procent av de tillfrågade småföretagarna i Vismas undersökning tycker att frågan om upphandling är viktigare och att staten gör bäst nytta genom att handla av dem. 30 procent tycker att riskkapital är bästa lösningen, men lika många tycker att staten inte ska ge något stöd alls.

– Det är intressant att lika många är för staten som riskkapitalist som de som är emot. Jag tror att det speglar en verklighet som innebär att väldigt många nya företag erbjuder tjänster och därmed sällan har behov av några större kapitaltillskott. Vad de däremot behöver är kunder och där kan staten spela en mycket viktig roll, säger Daniel Laurén.

I debattartikeln i Dagens Industri häromdagen sammanfattade han detta så här:
"Man ska ha respekt för att den offentliga upphandlingen ska vara väl genomlyst och reglerad på ett bra sätt, då det ju är skattemedel som spenderas. Men i dag är de stora statliga bolagens och myndigheternas upphandlingar strukturerade på ett sätt som gör det närmast omöjligt för små, innovativa tjänstebolag att få göra affär.”

Om undersökningen
Frågan ”På vilket sätt tycker du att staten ska stödja innovativa småföretag” ställdes den 26 till den 28 september via nyhetstjänsten Visma Infoline. De 440 svaren fördelade sig så här: ”Med riskkapital” 30,2 procent, ”Genom att köpa från dem” 39,9 procent och ”Inte alls” 29,9 procent.

Lars Fredell, informationschef hos Visma, 0708-39 69 25, lars.fredell@visma.se
Daniel Laurén, vd för Area of Excellence AB, 0708-94 44 42, daniel.lauren@aoex.se

• småföretag
  • innovationsföretag
  • offentlig upphandling
  • riskkapital

Vismakoncernen är den ledande leverantören av produkter och tjänster inom programvara, outsourcing, inköpslösningar, betalningstjänster, butiksdatalösningar, IT-projekt, anbud och upphandling. Visma förenklar och effektiviserar verksamhetsprocesser hos 240 000 kunder i både privat och offentlig sektor i norra Europa. Koncernen har drygt 4 300 anställda, varav 1 300 i Sverige. Omsättningen uppgick 2010 till 4 168 miljoner norska kronor.