Ungas firmor ökar mest

Nyföretagandet fortsätter öka bland ungdomar. I åldersgruppen upp till 25 år startades enskilda firmor av nästan 16 procent fler 2011 än året innan. Hårvård och data var de populäraste branscherna, visar en färsk sammanställning från Visma.

Under 2011 registrerades 6.235 firmor av personer födda 1987 eller senare. Året innan var antalet nya enskilda näringsidkare i motsvarande åldersgrupp 5.391, vilket ger en ökning med 15,7 procent. I alla företagsformer och åldrar ökade nyföretagandet med mer blygsamma 6,5 procent 2011.

Flera nya branscher
Det var inte bara antalet enskilda näringsidkare som ökade bland de unga. Deras företagande spreds också till fler branscher – från 318 under 2010 till 348 under 2011. Bland de nya branscherna märks bland annat konsumenttvätt, rymdfart och äggproduktion.

De tre populäraste branscherna var liksom året innan hårvård, dataprogrammering och artistisk verksamhet.

Branschtopplistan 2011

1. Hårvård (414 nya företag)
  2. Dataprogrammering (381)
  3. Artistisk verksamhet (366)
  4. Skönhetsvård (220)
  5. Litterärt och konstnärligt skapande (202)
  6. Konsumenttjänster (194)
  7. Restaurangverksamhet (180)
  8. Kroppsvård (175)
  9. Byggnadssnickeriarbeten (146)
  10. Grafisk design (131)

Ungas företagsform
De unga nyföretagarna svarade 2011 för 31,7 procent av alla nya enskilda firmor. Året innan var andelen 22,5 procent.

– Bakgrunden är att aktiebolag blivit en allt populärare företagsform bland något äldre nystartare. Orsaken är framför allt två viktiga regelförändringar – sänkt gräns för aktiekapital och slopad revisionsplikt för mindre bolag. Det känns viktigt att politikerna håller ett öga på detta så att inte ungdomar av ekonomiska skäl hänvisas till den något mer riskutsatta enskilda företagsformen, säger Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs.

Att registrera en enskild firma hos Bolagsverket kostar 900 kronor. Ett aktiebolag kostar 1 900 kronor och måste dessutom förses med ett aktiekapital på 50 000 kronor.

• Branschtopplistan bygger på statistik som Visma sammanställt från Bolagsverket och kreditupplysningsföretaget UC. Branschtopplistor för samtliga län med jämförelser med i fjol finns i det bifogade pdf-dokumentet.
• Läs även mer om entreprenörskap och ungt företagande på Facebook.

För mer information, kontakta:
Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25
Rolf Dahlberg, vd för Visma Spcs, 0470-70 60 39