​Västkuststugan bygger för framtiden med Visma

Västkuststugan växer och entreprenaderna blir allt större vilket skapade behov av att effektivisera verksamheten och minska det manuella arbetet. För företaget var det också nödvändigt att den nya lösningen skulle kunna hantera successiv vinstavräkning och uppfylla redovisningsregelverket K3. Valet på affärssystemet Visma Business.

– Flexibiliteten i Visma Business och att systemets flöden och funktioner anpassas efter våra önskemål var avgörande. En viktig del i vårt val av Visma var också deras certifierade partner Pector som visade stor förståelse för vår verksamhet och har erfarenhet från vår bransch. De ser också möjligheter för oss att utvecklas med hjälp av systemet, säger Elisabeth Karlsson, CFO på Västkuststugan.

Moderbolaget Västkuststugan och dotterbolaget Borohus har en gemensam ekonomifunktion där målet är att minska det manuella arbetet. Med Visma integreras flera delar av företaget i en lösning, allt från ekonomi till avtal, lager och entreprenad. För ett expanderande husföretag är det nödvändigt med full kontroll på hela verksamheten.

Västkuststugan hade också höga krav på rapporter och utdata vilket tidigare hanterats manuellt. Eftersom Visma Business knyter ihop flera delar av verksamheten kan företagsledningen få nödvändiga rapporter och analyser utan att ekonomiavdelningen belastas med manuella sammanställningar.

– Vi ser att intresset för våra partners branschkompetenser ökar, och här får vi ett tydligt kvitto på det, säger Carola Lissel, vd för Visma Software. Eftersom jag själv är från västkusten är det också extra roligt att ett klassiskt och välkänt företag som Västkuststugan väljer Visma Business fortsätter Carola.

Carola Lissel, vd för Visma Software, 070-426 61 16, carola.lissel@visma.com Reima Mattila, vd för Västkuststugan, 070-353 73 36, reima.mattila@vastkuststugan.se

Om Västkuststugan:
Företaget startades redan 1932 och har således 80 år i branschen. Bolaget har idag ca 85 anställda med en omsättning på för närvarande ca 800 miljoner kronor. Mest känt har Västkuststugan blivit tack vare sina populära fritidshus, men från fabriken i Mjöbäck har det levererats minst lika många villor och bygger nu även bostadsrätter.