Växande andel aktiebolag i minskat nyföretagande

I februari minskade registreringen av nya företag med 6,3 procent jämfört med motsvarande månad i fjol. Sedan början på året ligger minskningen på 3,3 procent. Det visar statistik som ekonomiföretaget Visma sammanställt från Bolagsverket.

5 653 nya företag registrerades i februari 2014 mot 6 035 i februari året innan. Aktiebolagen, som numera svarar för 75 procent av nyföretagandet, står för en mindre tillbakagång än övriga företagsformer och minskade med 3,4 procent – från 3 728 i februari 2013 till 3 602 i februari i år.

Nyregistreringarna ökade i sex av länen och minskade i mer eller mindre stor grad i 14 län. Den största ökningen under februari svarade Halland för med ett plus på 8,4 procent. Den största minskningen noteras för Kronobergs län med ett minus på 30,9 procent.

Färre avregistreringar
Trenden från förra året att färre företag avregistreras står sig. De båda första månaderna i år har avregistreringarna minskat med 5,7 procent. Nettotillskottet av nya företag är därmed bara 90 färre än i fjol.

En annan tydlig trend är att alltfler väljer aktiebolag som form för sitt företagande. Förändringen började 2010 när kravet på aktiekapitalets storlek halverades och revisionsplikten i mindre bolag avskaffades.

− Från ett läge där ungefär lika många valde aktiebolag som enskild firma när de registrerade sig hos Bolagsverket är andelen aktiebolag nu uppe i 75 procent. Uppenbarligen föredrar nya företag att driva aktiebolag före enskild verksamhet, där den personliga risken är större. Två bra regelförändringar med andra ord, säger Rolf Dahlberg vd för Visma Spcs.

Undersökning pågår
Visma gör just nu en undersökning för att kartlägga intresset för aktiebolag bland dem som redan driver företag. Resultatet presenteras i morgon, onsdag.

I nyföretagandet räknas de fyra vanligaste företagsformerna; aktiebolag, enskild näringsidkare, handelsbolag och kommanditbolag. Många enskilda näringsidkare är enbart registrerade hos Skatteverket och finns då inte med i Bolagsverkets statistik. De tre storstäderna Stockholm, Göteborg och Malmö svarar tillsammans för cirka en tredjedel av nyregistreringarna.

Bilaga: Länsvis statistik över nyföretagandet i februari 2014.

Lars Fredell, pressansvarig hos Visma, 0708-39 69 25