Var tredje vill ha digital brevlåda - men få lönebesked hittar dit

En undersökning från Visma, genomförd av Sifo, visar att bara sju procent av svenska förvärvsarbetare får sitt lönebesked via en digital brevlåda idag. Men intresset är desto större bland medborgarna i stort och 34 procent tycker att kommuner, myndigheter eller arbetsgivaren borde tillhandahålla digitala brevlådor.

– Den digitala brevlådan är på frammarsch och medborgarnas digitala mognad ökar fort just nu vad gäller tjänster av det här slaget. Ett första steg över till en digital brevlåda kan vara att börja få sitt lönebesked dit. Alla som är anslutna till Kivra, och som får sin lön genom Vismas lönesystem Agda PS, kan få lönebeskedet direkt i sin digitala brevlåda, säger Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise.

Var tredje medborgare tycker att kommuner, myndigheter eller arbetsgivare bör tillhandahålla en digital brevlåda. Kanske mer oväntat så är yngre personer, i åldern 18-34 år, mindre positiva än de i åldern 35-55 år. Tre av tio i den yngre åldersgruppen vill ha en digital brevlåda, medan fyra av tio i medelåldern uppger detsamma.

En del myndigheter jobbar febrilt med att öka informationen om digitala brevlådor och få medborgarna till att registrera sig som användare. Just nu driver Skatteverket en kampanj där de lockar med möjlig återbäring innan påsk, för dem som registrerar sig innan första mars.

– Vi ser att initiativ likt det från Skatteverket, i en så tydlig och medborgarnära fråga som skatteåterbäring, väcker stort intresse. Just nu går utvecklingen fort och enligt Skatteverket rekryteras 50 000 nya användare av digitala brevlådor varje vecka. Nu hoppas vi att företag och myndigheter ställer om till digital post i samma takt, säger Sofia Gerstenfeld.

Statistik
1. Vilken/vilka av följande e-tjänster tycker du att din kommun, myndighet eller arbetsgivare borde tillhandahålla?
Digital brevlåda 34 %*

2. Hur får du ditt lönebesked idag?
Via digital brevlåda 7%**

Så får du en digital brevlåda på en minut
1. Välj en av tre leverantörer: Kivra.com, Digimail.se eller Minmyndighetspost.se.
2. Fyll i ditt personnummer, e-postadress samt mobilnummer.
3. Efter att du har godkänt ansökan med din e-legitimation får du en bekräftelse till din e-postadress.
4. Nu är du redo att ta emot digitala deklarationer, fakturor och kreditupplysningar från företag och myndigheter.

Om undersökningen
Den statistiska undersökningen genomfördes på uppdrag av Visma i samarbete med Kantar Sifo under oktober 2016. Fråga ett hade 1 731 svar i åldrarna 18-79 år*, och fråga två hade 1 253 respondenter, enbart förvärvsarbetande och i åldrarna 18-65 år**.

För mer information kontakta
Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise, 010-141 15 01, sofia.gerstenfeld@visma.com