Vasaloppet startskottet för nya tävlingen Visma Nordic Trophy

Som titelsponsor av Visma Ski Classics har Visma till årets säsong skapat Visma Nordic Trophy. Det är en ny tävling i längdskidåkningscupen som inkluderar de fem nordiska och sista loppen i mästerskapen. Startskottet går söndag den 5 mars med Vasaloppet.

– Längdskidåkning stämmer väl överens med den nordiska identiteten och är en av de mest populära vintersporterna i vår region. Vi tror att Visma Nordic Trophy kan skapa positiva upplevelser av vårt varumärke, för skidåkarna och för lagen. Tävlingen kan också bidra med mer styrka och spänning till Visma Ski Classics VII, säger Øystein Moan, CEO för Visma.

Vinstpengar till toppåkarna
Visma Nordic Trophy utgörs av fem stora längdskidåkningslopp i de nordiska länderna och inkluderar Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Årefjällsloppet, Reistadløpet och Ylläs-Levi. Placeringen i tävlingen avgörs av den sammanlagda poäng som åkarna samlar genom de fem skidloppen. Visma delar ut totalt 35 000 Euro till de sex bästa åkarna. De tre män och tre kvinnor som har högst poäng efter det sista loppet, Ylläs-Levi, kammar hem prispengarna.

– Visma Ski Classics är bland de tuffaste utmaningarna som finns inom organiserad längdskidåkning. För att vinna Visma Nordic Trophy krävs styrka, lagarbete och karaktär, liksom förmåga att hantera motgångar och tuffa förhållanden. Det är värderingar som vi på Visma identifierar oss med, säger Øystein Moan.

Det första loppet i Visma Nordic Trophy är Vasaloppet, som arrangeras söndag 5 mars och sträcker sig över 90 km, från Sälen till Mora. Det anses vara ett av världens äldsta och längsta skidlopp.

För mer information vänligen kontakta
Øystein Moan, CEO Visma, +47 920 80 000

Visma Nordic Trophy skidlopp
Vasaloppet, Sverige, 5 mars, 90 km
Birkebeinerrennet, Norge, 18 mars, 54 km
Årefjällsloppet, Sverige, 25 mars, 55 km
Reistadløpet, Norge, 1 april, 50 km
Ylläs-Levi, Finland, 8 april, 60 km

Vinstpengar
1:a plats damer: 10 000 EUR
2:a plats damer: 5 000 EUR
3:e plats damer: 2 500 EUR

1:a plats herrar: 10 000 EUR
2:a plats herrar: 5 000 EUR
3:e plats herrar: 2 500 EUR

Om Visma Ski Classics
Visma Ski Classics är ett internationellt mästerskap i längdskidåkning. Denna säsong består Visma Ski Classics av 13 av världens mest prestigefyllda och traditionella lopp, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatöråkare deltar i samma lopp. Tävlingarna sänds på tv i mer än 70 länder världen över och har mer än 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics arrangeras av Ski Classics AB och ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.