Vasaloppet startskottet för Visma Nordic Trophy

Först ut i tävlingen om trofén Visma Nordic Trophy är Vasaloppet, som går av stapeln på söndag 4 mars. Utmärkelsen delas ut till vinnarna av de fyra sista loppen i Visma Ski Classics, som avslutas med säsongsfinalen i finska Ylläs-Levi.

Visma Ski Classics är en av världens tuffaste utmaningar inom skidåkning. Vasaloppet, som är en del av mästerskapen, är med sina 90 kilometer från Sälen till Mora det längsta av loppen.

Visma Nordic Trophy blev snabbt en succé förra året, när utmärkelsen presenterades som ett element för att öka spänningen kring mästerskapets fyra sista lopp. I år belönas de åkare som samlar flest poäng under Vasaloppet, Birkebeinerrennet, Reistadløpet och Ylläs-Levi med trofén och 5 000 euro i prispengar.

Spänning fram till mållinjen
Förra månaden bjöd den nya utmärkelsen Visma Alp Trophy på en spännande final i Toblach-Cortina. Nu återstår för publiken att se om vinnarna Tord Asle Gjerdalen och Britta Norgren-Johansson fortsätter vinnartåget och även tar hem Visma Nordic Trophy.

– De fyra sista loppen är alla i Norden, där intresset för längdskidåkning fortsätter att öka. Vi ser fram emot att följa åkarna i kampen om trofén när de utmanar sig själva till det yttersta. Det kommer att krävas styrka och uthållighet men också laganda, värden som vi inom Visma identifierar oss med och tror på, säger Øystein Moan, vd för Visma.

Moan tror att vi kan förvänta oss en spännande andra del av turnén, och hyllar både skidåkarnas och Vismas deltagande.

– Mästerskapen har gett mycket positivt internt engagemang för oss. Vi är glada över att se så många anställda, partners och kunder delta i loppen och samlas kring den gemenskap som tävlingarna innebär.

Både Visma Alp Trophy och Visma Nordic Trophy delas ut efter finalloppet i Ylläs-Levi, i Finland, den 14 april.

Tävlingar inom Visma Nordic Trophy:
4 mars, Vasaloppet, Sverige, 90 km
17 mars, Birkebeinerrennet, Norge, 54 km
7 april, Reistadløpet Bardufoss, Norge, 50 km
14 april, Ylläs-Levi, Finland 67 km

För mer information, vänligen kontakta:
Øystein Moan, vd för Visma, + 47 920 80 000

Om Visma Ski Classics:
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning. Säsongen består av elva av världens mest prestigefyllda och traditionella skidtävlingar, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatörer tävlar sida vid sida i samma lopp. Tävlingarna tv-sänds i mer än 70 länder runt om i världen, och ses av över 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics arrangeras av Ski Classics AB, som ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.