Viktig vecka för nyföretagandet

- Nyföretagandet har aldrig varit så viktigt för landet som nu. Därför är det extra angeläget för oss som leverantör av ekonomilösningar till mindre företag att vara med under årets nyföretagarvecka.

Det säger Rolf Dahlberg, vd i Visma Spcs, som är en framträdande aktör när små- och nyföretagandet under vecka 17 manifesterar sin allt viktigare roll i samhället. Arrangemangen startade på måndagsmorgonen runt om i landet.

Många funderar på att starta eget företag, men vet inte riktigt hur de ska börja. Därför tog NyföretagarCentrum för fyra år sedan initiativet att utnämna vecka 17 till Sveriges nyföretagarvecka. Som mångårig samarbetspartner har Visma Spcs varit med ända från början.

Runt om i landet öppnas Café Starta Eget, där experter och rådgivare från NyföretagarCentrums nätverk ger råd och svarar på frågor. Här finns även Visma Spcs med på flera orter.

Bland övriga samarbetspartners märks Arbetsförmedlingen, Bolagsverket, Svenskt Näringsliv och Tillväxtverket.

Visma är Sveriges största leverantör av ekonomiprogram till mindre företag. Mer än hälften av alla företagare har exempelvis ett bokföringsprogram från Visma.

- Vi har nyligen framgångsrikt lanserat nya program speciellt för de allra minsta och nystartade företagen, säger Rolf Dahlberg, Visma Enskild Firma för enskild verksamhet och Visma Eget Aktiebolag för dem som väljer den bolagsformen. Förenkling och kontroll är viktiga inslag i nystartarens vardag.

Mer om arrangemangen under nyföretagarveckan finns på http://www.egetforetag.se/

För mer information kontakta Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs AB, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Lars Fredell, informationschef Visma Spcs AB, 0470-70 60 00, lars.fredell@visma.se
Mats Evergren, marknadschef NyföretagarCentrum, 0708-14 44 04, mats.evergren@jobs-society.se

Jobs and Society NyföretagarCentrum är en ledande kraft för nyföretagandet i Sverige. Verksamheten finns i cirka 200 kommuner. NyföretagarCentrum ger varje år närmare 15 000 personer individuell, kostnadsfri, konfidentiell och objektiv rådgivning. Nära två tredjedelar av dem startar företag. Efter tre år är åttio procent av företagen fortfarande aktiva; mindre än en procent har gått i konkurs. Visma Spcs och NyföretagarCentrum delar sedan 2005 varje år ut priset "Årets nyföretagarkommun" på 100 000 kronor.

• rådgivning
  • ekonomilösningar