Visma arrangerar längdskidlopp för barn

Lördagen 10 mars arrangerar Visma och Täby IS Skidor för första gången längdskidloppet Visma Ski Classics 4 Kids. Loppet äger rum på Täby konstsnöspår och är öppet för barn i åldrarna fem till tolv år. Barnen får riktiga startnummerlappar och medaljer, och kan även prova skicross och skidskytte på plats.

– Många följer mästerskapen i längdskidåkning som sänds på TV så här års. Vi ser fram emot att ge barn möjlighet att själva uppleva känslan av att åka ett riktigt längdskidlopp. Förhoppningsvis kan det också bidra till att fler får upp ögonen för längdskidåkning som sport, säger Niclas Nässlander, marknadschef för Visma Software och projektledare för Visma Ski Classics 4 Kids.

Visma Ski Classics 4 Kids går av stapeln på Täby Konstsnöspår och arrangemanget är kostnadsfritt. Loppet genomförs utan tidtagning och med fri start i klassisk stil. Barnen får riktiga nummerlappar och medaljer som delas ut i Visma Ski Classics trailer på tre våningar, med utsikt över hela tävlingsområdet.

Skidloppet är öppet för barn i åldrarna fem till tolv år. De yngre deltagarna åker en bana på 1,7 kilometer, medan de äldre åker en distans om 2,7 kilometer. Det kommer också finnas möjlighet att testa på andra aktiviteter på plats, som skicross och skidskytte.

Visma är titelsponsor av Visma Ski Classics, världsmästerskapen i långlopp med elva av världens mest prestigefyllda och traditionella skidtävlingar. Däribland exempelvis Vasaloppet, Maricalonga och Birkebeinerrennet.

– Längdskidåkning är en av de mest populära vintersporterna i Norden och Visma Ski Classics är bland de tuffaste utmaningarna inom organiserad längdskidåkning. För att vinna krävs styrka, karaktär, samarbete och förmåga att kunna hantera utmaningar under tuffa förhållanden. Detta är egenskaper som vi på Visma också identifierar oss med, säger Niclas Nässlander.

Visma Ski Classics 4 Kids:
Anmälan och mer information på länken.
Datum: Lördagen den 10 mars, kl. 10:00 - 13:00 (sista start kl. 12:30).
Öppen start vilket betyder att barnen startar när de är klara. Ingen tidtagning.
Plats: Täby Konstsnöspår (länk).
Deltagare: Barn i åldrarna 5-12 år.
Spårlängd: 1,7 km för 5-6 år och 2,7 km för 7-12 år.
Alla deltagande barn får startnummer och medalj (gäller så långt lagret räcker).

För mer information, kontakta:
Niclas Nässlander, marknadschef för Visma Software, 0725 - 61 27 69, niclas.nasslander@visma.com
Frida Bosma, PR- och kommunikationsansvarig Visma Sverige, 0722 - 11 27 63, frida.bosma@visma.com

Om Visma Ski Classics:
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning. Säsongen består av elva av världens mest prestigefyllda och traditionella skidtävlingar, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatörer tävlar sida vid sida i samma lopp. Tävlingarna tv-sänds i mer än 70 länder runt om i världen, och ses av över 20 miljoner tittare.

• Vintersporter

• Stockholm

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 700 anställda och omsatte 9 300 miljoner norska kronor 2017.