Visma erbjuder nya tjänster inom dataintegration och dataanalys i samarbete med Talend

Visma har tecknat ett nordiskt avtal med dataintegrationsföretaget Talend. Avtalet omfattar alla Vismabolag som säljer big data, avancerad dataanalys och business intelligence-lösningar. Den nya affären ger kunder i hela Norden möjlighet till bättre utnyttjande av data genom molnbaserad dataintegration.

Behovet ökar för datadrivna företag att kunna analysera och bearbeta data utöver vad som kan göras via traditionella datakällor som ERP- och verksamhetssystem. Stora mängder data kommer idag från webbloggar, sensorer och sociala medier. Talend levererar lösningar som gör det enkelt att i realtid sammanställa och tillgängliggöra data från flera källor.

– Många av våra kunder har stora och komplexa datavolymer, och med Talends dataintegration kan vi erbjuda helt nya möjligheter till analys och insikter. Avtalet gör att vi kan hantera nordiska kunder, driva projekt över landsgränserna och bemanna lokalt med de bästa resurserna i Norden, säger Carsten Boje Møller, divisionsdirektör för Visma Custom Solutions.

Det nordiska avtalet gör att Visma kan representera och sälja programvara från Talend i hela Norden. Visma kommer att erbjuda certifierade Talend-resurser samt ett aktivt support- och säljteam i alla de länder där Visma har verksamhet.

– För oss på Talend är det spännande att samarbeta med ett så solitt företag som Visma. Vår nordiska satsning kommer att stärkas genom partnerskapet, säger Peter Fredriksson, nordisk chef i Talend.

För mer information kontakta
Richard Börjesson, vd Visma Consulting AB, 070-598 92 00, richard.borjesson@visma.com
Oskar Fahlvik, vd Optivasys AB, 0736-564527, oskar.fahlvik@optivasys.se

Om Talend
Talend (NASDAQ: TLND) levererar molnbaserad programvara för dataintegration som hjälper företag att i realtid konvertera data till insikt om kunder, partner och verksamheter. Genom sin öppna, molnbaserade och enhetliga integrationsplattform levererar Talend den integration som krävs för att företag ska kunna möta de ständigt växande kraven som ställs på moderna verksamheter. Med Talend kan företag enkelt skala upp sin datainfrastruktur och snabbt ta i bruk ny teknologi, molntjänster och big data. Talends lösningar hjälper idag över 1 500 globala företagskunder, bland andra Air France, GE och Lenovo, inom en rad branscher. Talend har flera gånger erkänts som ledande inom sitt område av ledande analytikerföretag samt flera bransch- och datapublikationer, inklusive InfoWorld och SD Times. Läs mer på www.talend.com.

Om Visma Custom Solutions
Visma är efter förvärven av bWise AS i Norge, Optivasys AB i Sverige, Infrastone Oy och Cox Consulting Oy i Finland en betydande leverantör av moderna business intelligence-lösningar i Norden. Inom Vismas division Custom Solutions, som i Sverige omfattar bolagen Visma Consulting, Optivasys och Svensk e-identitet,  återfinns ett brett utbud av mjukvara och lösningar för digitalisering av offentlig sektor och större företag.