Visma förlänger sponsorskapet av Visma Ski Classics

Visma har varit titelsponsor av Visma Ski Classic sedan 2015. Nu har parterna kommit överens om att förlänga avtalet till maj 2020.

Visma Ski Classics inkluderar Birkebeinerrennet, Vasaloppet, Marcialonga och åtta andra prestigefyllda och traditionella lopp i Italien, Schweiz, Tyskland, Tjeckien, Sverige, Finland och Norge. Det som skiljer mästerskapen från andra skidtävlingar är att amatöråkare tävlar jämsides proffslag, vilket bäddar för spännande konkurrens som följs av över 20 miljoner tittare i 70 länder runt om i världen.

Fördubblat intresse från förra säsongen
– Intresset för längdskidåkning växer hela tiden. Förra säsongen nästintill dubblades publiken som följde tv-sändningarna, något som ger en hög räckvidd och når bortom vår huvudmarknader. Vi tror att det fortsatta partnerskapet bidrar med att skapa positiva associationer mellan vårt varumärke, skidåkarna och publiken, säger Øysten Moan, vd för Visma.

– Vi är glada över att fortsätta bygga mästerskapen tillsammans med Visma som titelpartner. De har varit aktivt engagerade i Ski Classics sedan första början av Visma Ski Classics. De är också aktiva på många marknader där Ski Classics finns, och deras imponerande tillväxt samt engagemang i partnerskapet gör oss mycket stolta över att samarbetet fortsätter, säger David Nilsson CEO Ski Classics.

Visma Alp Trophy och Visma Skier of the Day
Förra säsongen introducerades Visma Nordic Trophy, för att addera spänning till de fem sista loppen i mästerskapen som äger rum i de nordiska länderna. Efter succén lanserar nu Visma Ski Classics ytterligare två utmärkelser inför den kommande säsongen; Visma Alp Trophy och Visma Skier of the Day med totalt 35 000 euro i prispengar. Visma Alp Trophy tilldelas vinnarna i de fyra skidtävlingarna som äger rum i Alperna. Utmärkelsen Visma Skier of the Day går till de mest offensiva skidåkarna i varje tävling, för att uppmärksamma de som vågar ge det lilla extra och ta täten, även om de kanske inte segrar i loppet.

– Längdskidåkning är tydligt kopplat till vår nordiska identitet. Vi är glada över samarbetet och att följa alla lag samt skidåkare i den kommande säsongen av Visma Ski Classics, säger Øysten Moan, vd för Visma.

Den åttonde säsongen startar 26 november med Prologue i Pontresina, Schweiz.

Øystein Moan, vd för Visma, + 47 920 80 000

• Vintersporter

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 600 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Aase Settevik

Director of Brand & Communications +47 920 49 559