Visma förvärvar TransPA och breddar erbjudandet inom tidrapportering

Visma har förvärvat det svenska bolaget TransPA, som erbjuder personal- och tidsystem för transportbranschen genom en egenutvecklad, molnbaserad mjukvara. TransPA har en framgångsrik bakgrund med fortsatt stor utvecklingspotential både avseende den goda tillväxten och den nischade verksamheten. Bolaget blir en del av Visma i Sverige som därmed breddar erbjudandet av molntjänster.

– På Visma arbetar vi för att effektivisera organisationen i svenska bolag. TransPA kompletterar Visma Softwares portfölj då de bland annat erbjuder automatiska löneunderlag, planerings- och analysverktyg som sparar tid för både användaren och bolaget. Vi ser fram emot att TransPA, med sina höga kompetens och välutvecklade molnbaserad plattform, blir en del av Visma, säger Carola Lissel, vd för Visma Software.

Produkt- och tjänstepaletten som TransPA erbjuder utgörs av fyra delar där den egenutvecklade programvaran är kärnan i verksamheten. Programvaran innebär bland annat automatisk löneberäkning, optimal schemaläggning och papperslös tidrapportering. Utöver den tillhandahåller TransPA utbildning, kundtjänst och löneservice. När bolaget nu förvärvas av Visma ser de flera positiva möjligheter att både kunna växa verksamheten och integrera tjänster.

– Vi ser fram emot att bli en del av Visma och är säkra på att det kommer att gynna bolaget både strategiskt och operativt. Det kommer att innebära flera affärsmässiga synergier för kunderna i båda bolagen. Våra 30 000 användare kommer då till exempel att kunna ta del av ett bredare utbud av tjänster som effektiviserar deras vardag, säger de tidigare ägarna Stig-Arne Olsson och Torbjörn Eliasson, som tillsammans grundade TransPA 2004.

Carola Lissel, vd för Visma Software, 0704-26 61 16, carola.lissel@visma.com
Torbjörn Eliasson, grundare av och VD för TransPA, 0705-36 56 82, torbjorn.eliasson@transpa.se
Stig-Arne Olsson, grundare av och styrelseordförande i TransPA, 0768-64 40 00, stig-arne.olsson@transpa.se

TransPA utvecklar och tillhandahåller programvara och tjänster som effektiviserar personal och lönearbetet i transport- och entreprenadföretag. Med TransPA:s egenutvecklade molnbaserade programvara optimeras personalresurserna samtidigt som det manuella administrativa arbetet minimeras. Företagets kunder får dessutom kontroll över viktiga uppgifter som regleras av lagar och avtal i en bransch med stigande krav på effektiva, säkra och miljövänliga transporter.

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, outsourcingtjänster, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Vi förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser både inom privat och offentlig sektor. 400 000 nordeuropeiska kunder använder våra produkter och tjänster, och ytterligare 330 000 använder oss som hostingpartner. Vi är 7 400 anställda och omsatte 8 338 miljoner norska kronor 2015.

Carola Lissel

Strategy Director Visma Sverige 010-141 27 57