Visma lanserar specialanpassat verktyg för dataanalys för detaljhandeln

Visma Retail har ingått ett exklusivt samarbete med Qlik, ledande inom mjukvara för visualisering av stora datamängder. Nu lanseras ett lättillgängligt verktyg för dataanalys och beslutsstöd skräddarsytt för detaljhandeln. Lösningen är baserad på Qliks analysplattform och Visma Retails långa erfarenhet av detaljhandel och kompetens inom business intelligence, artificial intelligence och machine learning.

Handeln som bransch blir mer datadriven, med bland annat omfattande konsumentdata och försäljningstransaktioner. Därför blir beslutsstöd baserat på sofistikerad och automatiserad dataanalys alltmer centrala för att förbättra lönsamhet och få lojala kunder till sin kedja. Det är Visma Retail-företaget Abalon som kommer att driva och utveckla lösningen tillsammans med Qlik.

– Detaljhandeln är hårt konkurrensutsatt och med illojala konsumenter som vill få individuellt anpassad kommunikation. Med den effektiva analyslösning vi nu lanserar kan handlarna enkelt få värdefulla insikter kring exempelvis vilka produkter man bör satsa mer på att sälja och djupare kundinsikt för att genomföra träffsäkra kampanjer. Det är en modern och kraftfull analysplattform utan stora investeringar i implementationsprojekt, säger Petter Sundberg, vd på Abalon, ett företag i Visma Retail.

Det innovativa analysverktyget utgår från processerna inom detaljhandelsverksamheten och är förberett för att koppla samman rätt typ av data, för att sedan analysera och visualisera information. Som molnlösning från Visma är den enkel att komma igång med, lättillgänglig och skalbar.

– Visma Retail har kommit långt i sina tillämpningar inom avancerad dataanalys och det är därför helt rätt strategiskt med ett samarbete oss emellan. Visma utgår från Qlik-produkter och lyfter dem till nästa nivå för att lösningen ska bli ännu mer träffsäker och framförallt tillgänglig för användarna, säger Johan Salenstedt, Nordenchef på Qlik.

– Det här är ett i ledet av flera kommande satsningar inom området dataanalys, och ligger i linje med vår strategi för hur vi vill vidareutveckla vårt erbjudande, avslutar Petter Sundberg.

För mer information kontakta
Petter Sundberg, vd för Abalon AB, ett företag i Visma Retail, 0766 36 67 92, petter.sundberg@visma.com
Marie Angselius Schönbeck, Presskontakt Qlik, 0709 40 58 37, marie.angselius@angseliusronn.se

Om Visma Retail
Vi hjälper detaljister att framgångsrikt attrahera kunder till sina handelsplatser, öka försäljning genom förbättrad shoppingupplevelse och skapa lojala kunder. Detta genom smart användning av teknik som stödjer nödvändiga processer på alla nivåer. Vi erbjuder kompletta front- och backoffice-lösningar med ett brett utbud av tjänster. Det inkluderar exempelvis: kassasystem och centrala system för butiksdrift, e-handel, lagerhantering, lojalitetssystem samt tjänster som projektledning, rådgivning, support, teknisk service och IT-drift.

Om Qlik
Qlik® är den ledande plattformen för visuell analys och pionjären inom användardriven business intelligence. Bolagets portfolio av såväl molnbaserade som platsanpassade lösningar möter det växande behovet inom rapportering och självbetjäning av visuell, guidad, inbäddad eller anpassad analys, oberoende av var data lagras. Kunder som använder Qlik Sense®, QlikView® och Qlik® Cloud kan analysera och jämföra information från flera källor för att upptäcka dolda samband mellan data och väcka nya insikter och idéer. Svenskgrundade Qlik har sitt huvudkontor i Radnor, Pennsylvania, och gör affärer i över 100 länder och har fler än 40 000 kunder över hela världen.