Visma levererar butiksdata till Julas internationella expansion

Efter Sverige och Norge etablerar sig nu varuhuskedjan Jula även på den europeiska kontinenten. Den 18-19 november var det premiäröppning för två nya Julavaruhus i Polen.  Visma som är leverantör av butiksdatasystem, kringtjänster och butiksutrustning till de nya varuhusen var med under öppningshelgen som drog över 30 000 besökare.

– Det känns otroligt bra att vi nu har öppnat i Polen. Allt har fungerat bra i starten. Kassorna fungerar, varorna är på plats, säkerheten är god och personalen gör ett jättebra jobb. Jag är mycket tacksam för det fina arbete som alla har gjort för att vår etablering i Polen ska bli en succé. De polska kunderna tycker att Julas varuhus är väldigt fina med ett fantastiskt sortiment till bra priser, säger Karl-Johan Blank, koncernchef och delägare i Jula.

Integration med kassalösningen
Sedan 2007 är Visma samarbetspartner till Jula i Sverige och Norge. Sommaren 2010 inleddes även ett gemensamt arbete kring Julas etableringar i Polen. Förutom leverans av butiksdatasystem och utrustning ansvarar också Visma för integrationer mot kortlösning, presentkortshantering och affärssystem.

Jula har offensiva expansionsplaner och förutom de två första varuhusen i år så har kontrakt skrivits på ytterligare sju varuhus för 2012 och ytterligare några 2013. I Karlstad öppnade Jula under hösten sitt trettiotredje varuhus i Sverige. Även i Norge planeras fler varuhus.

Flerårigt givande samarbete
– Jula är ett av hemmafixarbranschens snabbast växande företag i Sverige och Norge och det är en mycket spännande kedja att arbete med. Etableringen i Polen har varit lärorik och öppnar möjligheter för en fortsatt tillväxt även i fler länder, säger Peter Fischer, divisionschef för Visma Retail.

– Samarbetet med Visma har fungerat bra sedan implementeringen av butiksdatasystemet 2007. Deras organisation bidrar med kunskap om landsspecifika krav och erbjuder en mycket bra helhetslösning. När vi nu etableras i ett tredje land ser vi stora möjligheter men även stora utmaningar. Då är det bra att ha med sig partners som man arbetat med en längre tid och känner väl, säger Urban Andersson, projektledare hos Jula AB.

Peter Fischer, divisionschef Visma Retail, +46 703 506 116, peter.fischer@visma.com
Henrik Ljungdahl, IT-chef hos Jula AB, +46 511 684 01, henrik.ljungdahl@jula.se