Visma skapar plattform för myndigheternas samarbeten

Statens servicecenter etablerar en samarbetsyta för projekt- och dokumenthantering baserat på lösningen Visma Collaboration och den Sharepoint-plattform som Visma förvaltar.

På kort tid har Statens servicecenter vuxit kraftigt och man samarbetar i dag med 144 myndigheter. Behovet av en kostnadseffektiv samarbetsyta har gradvis ökat och man har nu tagit beslut att implementera en lösning från Visma i sin befintliga Sharepoint-plattform.

Visma levererar en komplett lösning för hantering av interna och externa projekt. Lösningen är en del av samarbetsplattformen Visma Collaboration och bygger på Sharepoint.

Flera funktioner
Visma Collaboration består av ett antal funktioner för att underlätta och effektivisera samarbete, såsom projekthantering, dokumenthantering, nyhetsflöden, online-möten med mera, och kan enkelt byggas ihop utifrån kundens behov. Lösningen kan levereras som en tjänst i molnet eller implementeras lokalt i kundens miljö.

Statens servicecenter startade sin verksamhet 2012 och erbjuder tjänster inom löneadministration, ekonomiadministration och e-handel. Syftet är att statliga myndigheter ska kunna sänka sina kostnader och trygga sin kompetensförsörjning i tider av pensionsavgångar och ökade krav på effektivitet och kvalitet.

Mathias Belevid, arkitekt Sharepoint, Visma Consulting AB, 08-633 22 00