Visma Retail stärker sitt fokus på apoteksområdet

Apoteksmarknaden är ett av Visma Retails fokusområden. Detta affärsområde förstärks under hösten genom att Medstops tidigare vd, Fredrik Söderberg, knyts till Visma.

I huvudsak innebär rekryteringen att Visma tar satsningen på Pharma-segmentet till ytterligare nivå. Fredrik Söderbergs primära uppgifter blir att tillsammans med Sven Arnquist, Sverigechef för Visma Retail, leda och planera det strategiska arbetet, både i form av affärsutveckling och kundprojekt.

− Efter att ha suttit på köparsidan och haft Visma som leverantör av butiksdatalösningar har jag redan en inblick i Vismas verksamhet. Min bedömning är att Visma har den leveransmodell och det system som ger bäst stöd i processer och verksamheter som drivs inom apoteksbranschen, säger Fredrik Söderberg.

− Det ska bli spännande att få vara med att stärka positionen för PharmaSuite som är ett välfungerande och etablerat system inom apoteksvärlden, fortsätter han.

Många års erfarenhet
Fredrik Söderberg har mångårig erfarenhet av den svenska detaljhandeln i allmänhet och apoteksbranschen i synnerhet. Han har bland annat arbetat inom ICA-koncernen, Apoteket AB samt Medstop. Under åren i apoteksbranschen har Fredrik varit med om att omreglera marknaden samt att bygga upp en av de tongivande aktörerna på det nya, konkurrensutsatta apoteksområdet.

Visma PharmaSuite är byggd på modern teknologi med fokus på innovation och användarvänlighet. Visma var först med att erbjuda apoteksmarknaden ett godkänt receptexpeditionssystem efter omregleringen 2010, och Visma var i maj i år även först ut på marknaden för dosdispensering.

− Med bred erfarenhet av detaljhandeln och fortsatt djup kompetens på apoteksområdet är vår ambition att vara ledande på den här marknaden. Det gör vi genom att fortsätta driva framtidssäkra, flexibla och användarvänliga IT-lösningar för våra kunder, säger Sven Arnquist.

Sven Arnquist, Sverigechef för Visma Retail AB, 0722-23 49 50, sven.arnquist@visma.se
Fredrik Söderberg, Visma Retail, 0706-02 26 04, fredrik.soderberg@visma.se