Visma Ski Classics introducerar ny trofé den kommande säsongen

Visma Ski Classics fortsätter att utvecklas och adderar en ny utmärkelse med prispengar inför den kommande åttonde säsongen av mästerskapen - Visma Alp Trophy.

Förra säsongen lanserades Visma Nordic Trophy. Priset skapades för att öka spänningen kring de fem avslutande loppen i mästerskapen, som alla äger rum i de nordiska länderna.

Det nya priset, Visma Alp Trophy, tilldelas vinnarna i de fyra loppen: Kaiser Maximilian Lauf Seefeld Österrike, La Diagonela St Moritz Schweiz, Marcialonga Trentino Italien and Toblach-Cortina Italien. Loppen anses inte bara vara några av de tuffaste, de genomförs också intensivt under fyra helger i rad i januari.

– Lanseringen av Visma Alp Trophy är ett naturligt steg efter framgångarna med Visma Nordic Trophy förra säsongen. Med den nya trofén delar vi säsongen i två, något som gör den mer intressant för både tittare, kommentatorer och åkarna själva, säger David Nilsson, vd för Ski Classics.

– Visma Ski Classics är bland de tuffaste utmaningarna inom organiserad längdskidåkning, och alploppen är en viktig del av tävlingen där många nordiska skidåkare deltar. För att vinna Visma Alp Trophy krävs styrka, karaktär, samarbete och förmåga att kunna hantera motgångar under tuffa förhållanden. Detta är egenskaper som vi på Visma identifierar oss med, säger Øystein Moan, vd för Visma.

För mer information, vänligen kontakta:
Øystein Moan, vd för Visma, + 47 920 80 000

Om Visma Ski Classics:
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning som består av elva av världens mest prestigefyllda lopp. Det inkluderar bland annat Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatörer tävlar sida vid sida. Skidloppen sänds på TV i över 70 länder och har 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics drivs av Ski Classics AB som ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.

Regler:
Visma delar ut prispengar, till de manliga och kvinnliga åkare som vunnit loppen, efter det sista loppet för säsongen, Ylläs-Levi.

Visma Ski Classics VIII (2017/2018):

Lopp 1: 26 november, Prologue Pontresina, Schweiz, 10 km
Lopp 2: 2 december, La Sgambeda Livigno, Italien, 35 km
Lopp 3: 13 januari, Kaiser Maximilian Lauf Seefeld, Österrike, 60 km
Lopp 4: 20 januari, La Diagonela St Moritz, Schweiz, 65 km
Lopp 5: 28 januari, Marcialonga Trentino, Italien, 70 km
Lopp 6: 3 februari, Toblach-Cortina, Italien, 50 km
Lopp 7: 18 februari, Jizerska Padesatka, Tjeckien, 50 km
Lopp 8: 4 mars, Vasaloppet, Sverige, 90 km
Lopp 9: 17 mars, Birkebeinerrennet, Norge, 54 km
Lopp 10: 7 april, Reistadløpet Bardufoss, Norge, 50 km
Lopp 11: 14 april, Ylläs-Levi, Finland, 67 km

• Vintersporter

Visma gör verksamheter mer effektiva, genom att leverera programvara, inköpslösningar, inkassotjänster, butiksdatalösningar samt IT-relaterad utveckling och konsultverksamhet. Visma förenklar och automatiserar verksamhetsprocesser inom både privat och offentlig sektor. 760 000 nordeuropeiska kunder använder Vismas produkter och tjänster, och ytterligare 300 000 använder Visma som hostingpartner. Koncernen har 6 600 anställda och omsatte 7 855 miljoner norska kronor 2016.

Aase Settevik

Director of Brand & Communications +47 920 49 559