Visma Ski Classics startar säsongen med tävlingen Visma Alp Trophy

Längdskidåkningscupen Visma Ski Classics är i full gång. Loppet Kaiser Maxmillian Lauf Seefeld i Österrike den 13 januari är det första i tävlingen om den eftertraktade trofén Visma Alp Trophy.

Visma Ski Classics är långloppscupen inom längdskidåkning där flera av världens mest prestigefyllda och traditionella skidtävlingar ingår. En nyhet för säsongen är Visma Alp Trophy, som tilldelas vinnarna av de fyra tävlingar som äger rum i Alperna under januari och i början av februari.

Ett spännande tävlingselement
Øystein Moan, vd för Visma, tror att tävlingen skapar mer engagemang runt den första delen av mästerskapen:

– Visma Alp Trophy är ett tillägg som ökar spänningen genom att dela upp säsongen i två delar. Något som gör mästerskapen ännu mer intressant för både deltagare, kommentatorer och publiken att följa.

Längdskidåkning på frammarsch
Intresset för längdskidåkning har ökat betydlig i popularitet de senaste åren. Förra säsongen fördubblades tittarantalet för de tv-sända skidtävlingarna i Visma Ski Classics i de nordiska länderna.

– Många skidåkare från Norden reser till Alperna för att tävla i längdskidåkningstävlingarna. Mästerskapen är ett bra sammanhang att visa upp Visma i och koppla samman både deltagare och publik med vårt varumärke, säger Øystein Moan.

För mer information, vänligen kontakta:
Øystein Moan, vd för Visma, + 47 920 80 000

Om Visma Ski Classics:
Visma Ski Classics är ett mästerskap i längdskidåkning. Säsongen består av elva av världens mest prestigefyllda och traditionella skidtävlingar, som Marcialonga i Italien, Vasaloppet i Sverige och Birkebeinerrennet i Norge. 28 proffslag och 50 000 amatörer tävlar sida vid sida i samma lopp. Tävlingarna tv-sänds i mer än 70 länder runt om i världen, och ses av över 20 miljoner tittare. Visma Ski Classics arrangeras av Ski Classics AB, som ägs av Vasaloppet, Birken och W Sportsmedia.
Tävlingar i Alp Trophy (2018):
Tävling 3: 13 januari, Kaiser Maximilian Lauf Seefeld, Österrike, 60 km
Tävling 4: 20 januari, La Diagonela St Moritz, Schweiz, 65 km