Visma sluter nytt europeiskt avtal med beslutsstödsföretaget Qlik

Visma och Qlik har tecknat ett europeiskt avtal som omfattar alla Visma-bolag som säljer business intelligence-lösningar. Visma blir därmed Europas största Qlik-partner.

Marknaden för moderna business intelligence-system växer kraftigt. Visma har de senaste åren gjort flera företagsförvärv för att kunna erbjuda moderna BI-lösningar som kan integreras med Vismas övriga programvaror.

Visma har efter förvärven av bWise AS i Norge, Optivasys AB i Sverige, Infrastone Oy och Cox Consulting Oy i Finland blivit en betydande leverantör av moderna BI-lösningar i Norden. Som Qlik Elitepartner får Visma tillgång till Qliks främsta resurser samt kommer att delta i företagets forsknings- och utvecklingsarbete. Visma får också rättigheten att representera Qlik och sälja deras programvara i hela Europa.

– Många av våra kunder är verksamma på nordisk eller europeisk nivå. Med det nya avtalet kommer vi att kunna erbjuda lokala ramavtal som kan förhandlas centralt för kunder i hela Europa. Detta kommer att vara till nytta för många av våra kunder, säger Carsten Boje Møller, divisionschef i Visma.

Visma kommer att erbjuda certifierade Qlik-resurser samt sälj- och supportteam i de länder Visma har verksamhet i.

För mer information, kontakta:
Oskar Fahlvik, vd Optivasys, 031-303 10 80, oskar.fahlvik@optivasys.se
Richard Börjesson, vd Visma Consulting AB, 070-598 92 00, richard.borjesson@visma.com

Om Qlik:
Qlik tillhandahåller en av världens ledande plattformar för visuell analys och användardriven verksamhetsinformation. Utbudet av lösningar uppfyller kundernas växande behov av allt från rapportering och självservice-analys till guidad, inbyggd och anpassad analys. Företag av alla storlekar och i alla branscher använder Qliks lösningar för att få kunskap och kunna fatta bättre beslut baserat på information från flera datakällor. Qlik har verksamhet i över 100 länder och mer än 40 000 kunder över hela världen.