Visma viktig part när Lernia ökar satsningen på ekonomiutbildning

Visma Spcs har skrivit ett nytt och större avtal om programlicenser till utbildnings- och bemanningsföretaget Lernia. Bakgrunden är att Lernia från och med i höst ökar sin satsning på utbildningar i Vismas ekonomiprogram för mindre företag.

– På det här sättet får hundratals personer inom ramen för vårt kompetensutvecklande program praktisk kunskap i hur man arbetar med bokföring och annan redovisning i arbetslivet, säger Anette Dahlman hos Lernia.

Lernia finns på 80 orter runt om i landet och erbjuder tjänster inom bemanning, utbildning, jobbcoachning och organisationsutveckling.

De vanligaste programmen
Genom det centrala avtalet har Lernia möjlighet att utbilda med hjälp av Sveriges mest använda programvaror för ekonomifunktioner i mindre företag – Visma Administration och Visma Lön.

– Som marknadsledande leverantör av ekonomiprogram bidrar vi genom det här avtalet till att utbildningarna knyts till företagens arbetssätt. Det är en viktig aspekt för den som vill öka sin anställningsbarhet, säger Rolf Dahlberg, vd för programföretaget Visma Spcs.

Flera utbildningsavtal
Visma Spcs har tagit ett helhetsgrepp om utbildningsfrågorna genom att träffa avtal på flera olika nivåer inom utbildningsområdet. För dessa aktörer är det ofta en konkurrensfördel att kunna erbjuda eleverna ekonomiutbildning kopplad till de mest spridda programmen i arbetslivet.

Åtta av tio högskolor och universitet, liksom gymnasieskolor över hela landet, använder samma Visma-program i undervisningen som hälften av landets företagare gör i sin vardag.

Representationen i skolvärlden stöds även av samarbeten med bokförlagen Liber och Studentlitteratur. Båda har program från Visma Spcs som utgångspunkt för läroböcker och övningsmaterial.

– Samarbetet med de marknadsledande läromedelsförlagen gör att vi kan erbjuda lärare och elever en professionell pedagogisk helhetslösning, säger Anette Citron.

Rolf Dahlberg, vd Visma Spcs, 0470-70 60 39, rolf.dahlberg@visma.se
Anette Citron, ansvarig skola och utbildning Visma Spcs, 0470-70 61 32, anette.citron@visma.se

• affärssystem
  • skola
  • ekonomilösningar
  • utbildning

Visma ger små och stora företag, handel, offentlig verksamhet, organisationer och föreningar effektiva lösningar för ekonomisk administration och verksamhetsstyrning. Vismakoncernen har drygt 4.000 anställda i Norge, Sverige, Finland, Danmark, Holland och Rumänien. I Sverige sysselsätts cirka 1.200 personer.