Pressmeddelande -

Odlingsinnovatörerna Vissheim slutför ny finansieringsrunda och satsar på grönskande tillväxt

Flerfaldigt prisbelönta odlingsföretaget Vissheim från Linköping tar in nytt kapital och satsar rejält på tillväxt med sina smarta växtmöbler. Finansieringen kommer från dels en nyemission, där både tre befintliga och och en ny ägare investerade i bolaget, tillväxtlån från Almi och Swedbank samt innovationsbidrag från Vinnova.

–   Det här betyder att vi har resurser och förutsättningar att verkligen ta tillvara på de stora möjligheterna på marknaden vi har identifierat, ta nästa steg med företaget och börja fokusera intensivt på tillväxt, säger Vissheims medgrundare & vd Erik Söderby

Vissheim har senaste året vunnit fina priser och blivit uppmärksammade i media för sina odlingsinnovationer, och har trots begränsade resurser gjort stora framsteg och knutit till sig ett flertal stora kunder och strategiska samarbeten. Nu växlar företaget upp och satsar på stark långsiktig tillväxt - med hjälp av finansiering från flera olika håll.

–    Det är hedrande att våra externa ägare, med Mannersons Fastigheter i spetsen, tror på oss såpass mycket att de vill investera ytterligare en gång i bolaget, och att vi dessutom får in en ny ägare med enorm erfarenhet från möbel- och tillverkningsindustrin känns riktigt kul och spännande. Vi är lyckligt lottade över att vara omgiven av så erfarna och engagerade människor, de har sannerligen hjälpt oss nå dit vi är idag, fortsätter Erik.

Finansieringen består dels av en nyemission, där tre befintliga och en ny ägare köper aktier i bolaget, samt tillväxtlån från Almi och Swedbank och innovationsbidrag från Vinnova. Den nya ägaren i fråga är Markus Strand, till vardags koncernchef och delägare i Garpco AB som äger och utvecklar små och mellanstora industribolag. I koncernen finns bolag inom kontorsinredning som har likheter med Vissheims produkter.

–    För att ett bolag ska bli framgångsrikt behövs en stabil marknadsidé och en ledning som är både kunnig och engagerad. Efter att ha träffat grundarna i Vissheim och fått se deras produkter är jag övertygad om att detta bolag har framtiden för sig, och det ska bli mycket intressant att få vara med och bidraga till Vissheims spännande framtid, säger Vissheims nya delägare Markus Strand.

Närvarande i nyemissionen är också Johannes Walfridsson och John-Åke Svensson, ordförande respektive ledamot i Vissheims styrelse. Johannes och John-Åke investerade, precis som Mannersons Fastigheter, i bolaget även vid förra årets nyemission och har sedan 2017 varit aktiva rådgivare i Vissheim.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Söderby, vd och medgrundare, Vissheim
erik@vissheim.com