Elever på Vittra Kungshagen till Schackfyrans riksfinal

Elever i årskurs 4 på Vittra Kungshagen i Nyköping har kvalificerat sig för Schackfyrans riksfinal. Schackfyran är en rikstäckande schacktävling för elever i årskurs 4 som varje år anordnas av Sveriges Schackförbund. Syftet är att få fler engagerade i sporten genom att låta alla få vara med.

Enligt Jimmy Eriksson, elevernas ansvarspedagog, har skolan som tradition att vara med i Schackfyran, en tradition som eleverna på Vittra Kungshagen ogärna ville bryta.

– När vi spelar schack måste man tänka snabbt och vara koncentrerad för att kunna vinna, man blir smart helt enkelt, dessutom är det spännande att få möta olika barn från olika skolor, säger Adam Almaghout, en av eleverna i klassen.

Sedan i höstas har eleverna i årskurs 4 på Vittra Kungshagen haft schack som ett moment i elevens val, samt som ett komplement till matematikundervisningen. Enligt Jimmy Eriksson krävs det en hel del för att lyckas vinna över sin motståndare i schack, som fokus, strategier, taktik och koncentration. Moment som klassen givetvis har arbetat med under hösten och vintern. Utöver att utveckla dessa förmågor ser Jimmy Eriksson fler positiva effekter av schackspelandet.

– I klassen går många studiemotiverade elever, med bra fokus i lärandet. Men genom att spela schack på det här viset har samhörigheten mellan eleverna ökat och vi har fått en ännu bättre klassgemenskap, vilket känns väldigt fint och viktigt.

Nu laddar eleverna för riksfinalen som går av stapeln i Västerås den 3 juni.

– Vi kommer att fortsätta träna i skolan, både under ordinarie lektionstid och efteråt. Bland annat håller jag i en Schackklubb som en rastaktivitet för ett 30-tal juniorelever (åk 4-6). Många av eleverna har blivit så ”bitna” av schack att de tagit med sig spelandet hem och de flesta vinner nu även över sina föräldrar, berättar Jimmy Eriksson.

• academedia
  • schack