Vivida Assistans firar 10 år!

Det var i en liten skrubb på 6 kvadratmeter i en gammal skofabrik som allt startade. Visionen var, och är, att vara Sveriges ledande företag inom assistansanordning. I dagarna firar Vivida Assistans 10 år och mycket har hänt sedan starten. Med nästan 1000 medarbetare runt om i Sverige kan vi erbjuda högkvalitativ assistans till våra kunder.

Ville öka branschens professionalitet

Vivida Assistans grundades 2004 ur ett engagemang och en vilja att vara mer professionella än branschen i allmänhet och ur en vilja att leverera bättre kvalitet.
– Vi ville helt enkelt göra det bättre än andra, säger Fredric Käll, VD

Sveriges ledande företag inom assistanssamordning
Målsättningen var att skapa en assistansanordnare som kunde erbjuda den funktionsnedsatte kvalitativ assistans med hög delaktighet och full insyn utifrån en stark etisk värdegrund. Visionen var, och är än idag, att vara Sveriges ledande företag inom assistansanordning. Med det menar vi att vi ska vara en föregångare i, och leda utvecklingen av branschen.
– Det var vår vision för tio år sedan och den har inte förändrats. Efter tio år är den fortfarande högaktuell. Huruvida vi nått dit än får andra svara på, men jag tror vi har kommit en god bit på vägen, säger Fredric Käll, VD.

Belönat för hög etisk trovärdighet
Utgångspunkten i ett levande värdegrundsarbete belönades 2008 med en licensiering från R-företagen. 2012 tog Vivida Assistans, som ett av Sveriges första företag, nästa steg i licensiering i form av en dubbel R. Licensen har man fått på grund av sitt värdegrundsarbete. Den identifierar företag och organisationer som har förbundit sig att hålla högsta kvalitet när det gäller etisk trovärdighet och seriositet i sin verksamhet.

”Jag ser med tillförsikt på framtiden”
På tio år har mycket hänt och den lilla skrubben i den gamla skofabriken är sedan länge utbytta mot nya lokaler. Vivida Assistans har idag närmare 1000 medarbetare och drygt 130 kunder.
– Vivida är, och kommer alltid att vara, summan av alla människor vi arbetar med och det är dessa människor som hjälpt oss att förverkligen vår vision. Det är därför med tacksamhet som jag blickar tillbaka på de år som hittills passerat och med tillförsikt som jag ser på Vividas framtid. Om statsmakterna väljer att premiera kvalitet, vid utformningen av framtidens assistans, står Vivida mycket väl rustad för att möta det behovet, avslutar Fredric Käll.

• assistansbolag

VIVIDA Assistans AB arbetar för assistansberättigade barn, ungdomar och vuxna i hela landet. Vivida grundades 2004 och i dag är vi närmare 1000 medarbetare. Vi arbetar för att vara Sveriges ledande assistansbolag. Verksamheten genomsyras av våra kärnvärden omtanke, ansvar, kompetens och förtroende. Vi har kollektivavtal och är medlem i Vårdföretagarna. Läs mer på www.vivida.se.