Klartecken till nytt stads- och stationshus i Växjö

Kommunfullmäktige i Växjö har sagt ja till ett nytt stads- och stationshus i Växjö. En majoritet röstade för förslaget. Nu planerar Vöfab, som är byggherre, för att genomföra byggnationen. Samtidigt påbörjar vi arbetet med att sälja nuvarande kommunhus, eftersom beslutet även innebär att cirka 250 nya bostäder kan byggas där kommunhuset ligger idag.

Ett första steg i byggprocessen är att bygglovsansökan för den tillfälliga stationen lämnas in och planen är att bygget av en tillfällig station startar i januari. I april rivs nuvarande resecentrum och sedan börjar vi bygga det nya stads- och stationshuset.

Preliminär tidsplan för projektet

November 2017

Bygglovsansökan lämnas in för byggnation av tillfällig station.

Januari - mars 2018

Ett tillfälligt stationshus byggs på västra delen av stationsområdet, vid Västerbron.

April 2018

Nuvarande resecentrum rivs och vi börjar bygga det nya stads- och stationshuset.

Årsskiftet 2020/2021

Det nya stads- och stationshuset står klart.

• byggnationer

• Växjö

Vöfab är ett kommunalt fastighetsbolag som äger och förvaltar lokaler såsom skolor, förskolor, kontor och kultur- och idrottsarenor i Växjö stad. Vi äger cirka 130 fastigheter i varierande ålder och standard och har under de senaste tio åren utvecklats från att vara en fastighetsförvaltare till att också bli en stor byggherre. Vi har många spännande projekt igång både i vårt befintliga fastighetsbestånd och nybyggnationer.

I genomsnitt vistas cirka 25 000 människor i alla åldrar dagligen i våra fastigheter. Vårt syfte är därför att skapa miljöer för människor att växa i genom livet.

Christer Carlsson

Presskontakt Vd 0470-411 14