11 finalister kan vinna Volkswagens Rolighetsteori

11 finalister kan vinna Volkswagens Rolighetsteori

Totalt har 699 innovativa förslag som vill förändra beteende till det bättre strömmat in från hela världen.
Världens mest spridda virala film, besökare från över 200 nationer och närmare 700 bidrag. När tävlingsperioden för den så kallade ”Rolighetsteorin” avslutades, kunde Volkswagen i Sverige konstatera att det blivit en succé! Nu har man, efter långa överläggningar, valt ut 11 finalister från 9 länder.

- Vi visste i och för sig att Rolighetsteorin var en mycket human och allmänmänsklig idé, men inte ens i vår vildaste fantasi kunde vi ana att så många, över hela världen, skulle vilja bidra till en roligare värld, säger Sten Forsberg, VD på Volkswagen i Sverige

Grundidén bakom Rolighetsteorin var att tappa svenskarna på goda, roliga idéer som kan förändra människors beteende till det bättre. Men när satsningen nu summeras är det tydligt att kampanjen även fått anhängare över hela världen.

Sajten har haft 1.2 miljoner besökare från 209 olika nationer och när själva tävlingsperioden avslutades kunde Volkswagen konstatera att 699 tävlingsbidrag, från 39 länder skickats in.

- Även om vi inte efterfrågade det speciellt är det naturligtvis roligt att så många förslag handlade just om bilar och trafikmiljön, säger Sten Forsberg. Men om något av de förslagen vinner avgör juryn, alla finalisterna håller en hög nivå.

Av de 699 bidragen har efter en tuff gallring nu nämligen 11 finalister valts ut, varav ett bidrag är från Sverige. Finalisterna kommer annars bland annat från USA, Italien, Peru och Australien. Finalbidragen kommer presenteras för juryn som består av komikern Petra Mede, författaren och miljökämpen Johan Tell, Amelie Silfverstople som grundat Volontärbyrån och Stefan Dahlin, till vardags produktchef på Volkswagen, som kommer utse en vinnare.

Juryn arbete beräknas vara klart i mitten av mars och den stolta vinnaren kommer att utses vid en ceremoni i Stockholm den 29 mars.

- Det ska bli otroligt spännande. Vi har ju faktiskt ingen aning om vinnaren är svensk eller kommer från något annat land, avslutar Sten Forsberg.

Utöver äran, får vinnaren 25 000 SEK i första pris. VW hoppas även kunna förverkliga något eller några av de bästa förslagen för att sprida både idéerna och glädje.

För mer information om Rolighetsteorin och för att titta på finalister och övriga tävlingsbidrag, besök www.rolighetsteorin.se

Är du journalist och önskar ytterligare information?

Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2009 levererade Volkswagen 3 950 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.