Fyra Volkswagen framröstade som bästa dragbil och camper

Volkswagen uppskattas av campare och de som behöver en bra dragbil. Touareg, Touran, Multivan och campingbilen California har alla av specialtidningsläsare utsetts till bästa bil sin kategori. Nära 18 000 läsare av Europas mest spridda tidning om husbilar, "promobil" har gett sitt utlåtande, nya Volkswagen California är bästa bil i klassen campingbussar upp till 50 000 Euro. Den flexibla bussen är både en bekväm bil för vanlig vardagsanvändning och ett rullande semesterhem för fyra personer. Utrustad med skåp, kök och två dubbelsängar motsvarar den kraven på ett rullande semesterhem. Flera motoralternativ finns, från en TDI-motor på 105 hk till den raka femcylindriga TDI-motorn på 174 hk. 8 400 läsarna av "Caravaning" har också röstat fram bästa dragbil. Touareg glänser på det området med sin maximala släpvagnsvikt på 3 500 kg, vilket gav den första platsen i kategorin fyrhjulsdrivna bilar. Volkswagen Touareg som blivit en försäljningsframgång i hela Europa, finns med flera motoralternativ, V6 eller V8 bensinmotorer, en femcylindrig TDI motor på 174 hk eller V10 TDI på 313 hk. Volkswagen Touran fick 30,8 procent av rösterna i klassen kompakta MPV-bilar. Touran är Tysklands mest sålda bil i den klassen. Touran erbjuds med flera motorer från 102 hk till 150 hk och med manuella eller automatiska växellådor. Touran med TDI-motorer kan väljas med den revolutionerande automatiskt växlande DSG-lådan som ger samma goda bränsleekonomi och prestanda som den manuellt växlade bilen. Volkswagen Multivan var också en klar favorit. Dess flexibilitet och höga dragvikt bidrog till att den vann 53 procent av rösterna i sin kategori. Dess två svängbara säten och baksätet, som kan fällas ned så att det bildar en bädd, kan flyttas tack vare att de är monterade på längsgående skenor. Som en del av standardutrustningen har Multivan ett bord i baksätet vilket gör den till ett rullande kontor eller ett ställe att umgås i på semesterresan. Multivan har motoralternativ från 105 hk till 235 hk och kan som tillval erbjudas med automatlåda och fyrhjulsdrift. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=39623 Ingemar Hellgren Kontaktperson 08 553 865 61 Telefon