Kristoffersson återvänder till Solvalla med fler hästar

Kristoffersson återvänder till Solvalla med fler hästar

Efter STCC-succén under Solvalla-finalen i höstas är det nu dags för Volkswagen-föraren Johan Kristoffersson att ta sig an den asfaltsbelagda travbanan. Fast nu i en rallycrossbil med betydligt fler hästar.

Det är med trevliga minnen i bagaget som Volkswagen-teamet återvänder till Solvalla. Här kunde man under succéartade former säkra 2012 års STCC-mästerskap när Johan Kristoffersson tog en dubbelseger i hård kamp med Rickard Rydell.

När Kristoffersson, Volkswagen Dealer Team KMS, nu på lördag återvänder till Solvalla gör han det med nästan dubbelt så många hästar under huven. Nya Volkswagen Scirocco Supercar 4Motion har en prestanda på hela 550 hk och uppvisningen på den krokiga Solvalla-slingan tillsammans med de andra Supercar-bilarna förväntas bli något alldeles extra.

-  Tävlingen på Solvalla förra året och allt det som hände då kommer jag alltid att bära med mig som en av de bästa helgerna i karriären. Spänningen, den stora publiken, de stora förväntningarna, ja hela atmosfären var fantastisk. Det ska verkligen bli kul att återvända och vi hoppas givetvis på storpublik nu som då, säger Johan Kristoffersson.

Efter ett testpass på lördagsmorgonen avgörs uppvisningen med två finalrace där det mönstras tufft motstånd i form av tre Ford Fiesta Supercars byggda och anmälda av OMS personifierad av Andreas Eriksson. Vilka som kommer att köra bilarna vill man inte avslöja idag men det utlovas förare av högsta internationella klass.

Presentationen och uppvisningen körs som en aptitretare inför 2014 då rallycross kommer att ingå i det totala STCC-paketet. Planeringen för det är inledd och man arbetar både med arrangörer och formerna för genomförandet.

-  Vi ser med spänning fram emot rallycrosstävlingen nu på Solvalla i helgen. Och vi arbetar också för fullt med att hitta formerna för att ytterligare integrera rallycrossen i STCC under 2014, säger Bob Huzell, VD för STCC AB.

Uppbackad av Sveriges Volkswagen-återförsäljare har Johan Kristoffersson i Volkswagen Dealer Team KMS vunnit årets två inledande SM-tävlingar. Utöver de resterande SM-tävlingarna väntar det stora elddopet 6-7 Juli då Sveriges EM-tävling avgörs i värmländska Höljes.

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Johan Kristoffersson, tel. 073-811 41 57 eller Tommy Kristoffersson, tel. 070-241 15 29 eller Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2012 levererade Volkswagen 5 740 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Cabriolet, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat Alltrack, CC, Eos, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan, Touareg och Phaeton.