Nya Volkswagen Transporter utsedd till "International Van of the Year"

Med 115 poäng av totalt 126 tog Volkswagens nya Transporter hem priset som International Van of the Year 2004. Utnämningen är den mest prestigefyllda i branschen för lätta kommersiella fordon. Priset utdelas årligen till det transportfordon som, enligt juryns uppfattning, mest bidragit till att effektivisera godstransporterna på väg. Volkswagens segersiffra, 115 poäng, är särskilt anmärkningsvärd eftersom maximalt 126 poäng enligt reglerna får ges till en enskild kandidat. När juryns ordförande, Pieter Wieman, presenterade årets vinnare av International Van of the Year Award, sa han att nya Transporterns design storligen imponerat på juryn. Detta särskilt som Volkswagen lyckats höja kvalitén på nya Transportern till ännu högre nivåer än dess redan högklassiga företrädare. – Resultatet är en kompromisslöst kommersiellt fordon med större lastutrymme, ännu kraftfullare motorer och bättre köregenskaper, sa Peter Wieman. Kombinationen av framhjulsdrift, ny fjädring och den stötdämpning som Volkswagen utvecklat liksom krängningshämmaren har skapat köregenskaper som liknar personbilens. De kraftfulla motorerna, särskilt den nya femsylindriga pumpinsprutningsdieseln med sexväxlad låda gör till och med att föraren upplever sig köra en sportbil. Volkswagen har lyssnat till önskemål och krav från sina kunder, stora såväl som små, vilket resulterat i en mängd smarta och praktiska lösningar i hantering, tillgänglighet, säkerhet och trygghet. Juryn var också imponerad av nya Transporters solida finish. Priset överlämnades till Volkswagen Nutzfahrzeuges chef Bernd Wiedemann av juryns ordförande Peter Wieman i samband med det officiella öppnandet av International Road Transport Show i Amsterdam. ./. För ytterligare information, kontakta: Volkswagen Lastbilar och bussar Lisbeth Hansson, 08-553 865 50 Till redaktionen: Bilder till pressmeddelandet kan hämtas via länken nedan. Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=31040