Premiär för snabba, snåla Golf GT. Revolutionerande motorteknik spar bränsle men ökar körglädjen

Golf GT med världens första FSI-motor med kompressor och avgasturbo har Sverigepremiär på Stockholms bilsalong. Den kompakta direktinsprutade 1,4-litersmotorn utvecklar 170 hk och har ett maximalt vridmoment på 240 Nm från 1750 v/min till 4500 v/min tack vare kombinationen av en mekaniskt driven kompressor och en avgasturbo. 1,4-litersmotorn har en litereffekt av 121 hk, ett toppvärde för en serieproducerad fyrcylindrig motor. Dessutom utvecklar ”Twincharger”-motorn ett vridmoment motsvarande en motor utan turbo på cirka 2,3 liter medan bränsleförbrukningen är cirka 20 procent lägre. Samma motorkoncept erbjuds också i Touran men med lägre effekt, 140 hk, och ett maximalt vridmoment av 220 Nm. Den motorn kommer inom kort också att erbjudas i Golf. Bakgrunden till den innovativa motorkonstruktionen är de europeiska biltillverkarnas mål att minska CO2-utsläppen till i genomsnitt 140 g per km. En reduktion av CO2-utsläppen är direkt relaterad till minskad bränsleförbrukning. För att nå målen krävs en kombination av den senaste motorteknologin och optimering av drivlinan. Det effektivaste sättet att minska förbrukningen är att minska motorns storlek, så kallad downsizing. Mindre cylindervolym ger lägre friktionsförluster och därmed lägre förbrukning. Men en liten motor ger inte samma aktiva körsäkerhet och körglädje som en större. För att kunna erbjuda det krävs överladdning. Konventionell avgasturbo har i mycket liten grad använts tillsammans med små motorer eftersom de blir relativt kraftlösa på låga varv. Problemet kan lösas genom att använda en mekanisk kompressor som förser motorn med luft redan vid mycket låga motorvarv. Utmaningen var därför att kombinera dessa två system, mekanisk kompressor och avgasturbo. Som utgångspunkt valde Volkswagen den direktinsprutade 1,4-liters FSI-motorn med 90 hk från Golf. Det är en fyrcylindrig motor på 1390 ccm med fyra ventiler per cylinder. För ”Twincharger”-motorn utvecklades ett nytt motorblock i gjutjärn som kunde klara ett tryck av upp till 21,7 bar under långa perioder, en vattenpump med integrerad magnetisk koppling och ny turboteknologi. Men även insprutningen har modifierats. För första gången har en högtrycks insprutningsventil med sex hål använts i 1,4-litersmotorn. Det maximala insprutningstrycket har ökats till 150 bar för att klara av att variationen från tomgångsvarv till full effekt. Endast tack vare FSI-tekniken har det varit möjligt att använda ett så högt kompressionsförhållande som 10:1, ovanligt högt för en turbomotor. För att öka vridmomentet vid låga varv valde Volkswagen en mekanisk remdriven kompressor. Kompressorn och avgasturbon arbetar i serie. Kompressorn styrs av en magnetisk koppling integrerad i en modul inuti vattenpumpen. När ventilen är stängd styrs luften via kompressorn till avgasturbon. När ventilen är öppen går luften förbi kompressorn direkt till avgasturbon. En av de stora utmaningarna var att uppnå bästa möjliga samverkan mellan de två systemen så att de ger ett jämnt kraftflöde över hela varvtalsregistret. I praktiken arbetar den mekaniska kompressorn bara på låga motorvarv, upp till ca 2 400 v/min. Därefter minskar kompressorns tryck genom att bypass-ventilen gradvis öppnas. Från 3 500 v/min tar avgasturbon helt över laddtrycket. Eftersom den bara används under kort tid betyder det att den mekaniska kompressorns vanliga nackdel med högre förbrukning begränsas. Redan vid 1250 v/min ger motorn 200 Nm vridmoment, tillgängligt hela vägen till 6000 v/min. I praktiken upplevs motorn därför som en stor 2,3-litersmotor utan turbo. En laddtrycksmätare är standard i Golf GT, och den berättar vad som händer under huven när de båda systemen samverkar för att ge ett maximalt laddtryck på hela 2,5 bar. Motorns karaktär gör det lätt att använda en avslappnad körstil, det höga vridmomentet gör omkörningar möjliga utan nedväxling. Golf GT drar 7,2 liter per 100 km vid blandad körning. På landsvägen sjunker förbrukningen ned mot 5,9 liter per 100 km. Golf GT erbjuds också med Volkswagens DSG-låda för den som föredrar automatisk växling. Till skillnad från andra automatlådor försämrar DSG-lådan varken prestanda eller förbrukning, tvärtom drar Golf GT mindre bränsle med DSG-lådan. Utvändigt skiljer sig Golf GT från vanliga Golf genom större luftintag och en V-formad grill lackerad i bilens färg. Baktill skvallrar dubbla avgasrör om identiteten. 17-tumsfälgar och 15 mm lägre kaross understryker också den sportiga karaktären. Standardutrustningen är omfattande med speciella sportstolar, treekrad läderratt, laddtrycksmätare, elektriska fönsterhissar, elektriskt justerbara och uppvärmda ytterbackspeglar, CD-radio, luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås och sex krockkuddar. Golf GT kostar från cirka 219 900 kronor. Bilder kan laddas ned från www.volkswagen.se, Nyheter, Bildarkiv För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se