Svensk racingtjej tävlar om en plats i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012

Svensk racingtjej tävlar om en plats i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012

FIA Women in Motorsport Commission har i dagarna offentliggjort vilka elva kvinnliga förare de nominerat för att tävla om en plats i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012. En av dessa unga talanger är 18-åriga Mikaela Åhlin-Kottulinsky från Sverige.

Den 9-10 november kommer Mikaela Åhlin-Kottulinsky att vara på plats i Oschersleben i Tyskland för att i kamp med tio andra kvinnliga talanger från hela världen, göra upp om vem som får den åtråvärda förarplatsen i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012.

Volkswagen Motorsport har sedan flera år ett samarbete med FIA Women in Motorsport Commission där man ständigt söker nya unga förartalanger och nu erbjuder man återigen en plats
i Volkswagen Scirocco R-Cup. Förra året vanns platsen av den danska racingföraren Maiken Rasmussen.
– Det är bara helt otroligt att lilla jag har fått chansen att representera Sverige i denna uttagning, säger en mycket glad Mikaela.

Mikaela har kört gokart de senaste åren med bland annat en fjärdeplats i SM i Rotax Max-klassen och har i år också tagit klivet upp till racingbil.
– Det har blivit en del långloppsserier i olika biltyper för mig under året. Jag har tävlat i fyrhjulsdrivna bilar som Audi S4 Quattro och i en framhjulsdriven Volkswagen Scirocco, berättar Mikaela.

Mikaela gjorde under året även sin första utlandsstart. Detta skedde på legendariska Hockenheim i den tyska långloppsserien DMV-TCC, där hon tilldelades Bellof-Juniorpokalen, som de tre bästa juniorerna i tävlingen fick.

Kris Nissen, chef för Volkswagen Motorsport säger:
– Marknadsföringen av unga talangfulla förare är en viktig prioritering för oss på Volkswagen. Det är tredje året som Scirocco R-Cup kommer att köras och det är en värdefull racingskola där man förbereds inför högre klasser och har möjlighet att utvecklas till en professionell förare. Vi är glada över att kunna supporta FIA Women in Motorsport Commission i jakten på en ny ung kvinnlig förare även i år.

För Mikaela har det varit mycket de senaste dagarna i form av förberedelser.
– Jag har fått låna en Scirocco av Volkswagen Personbilar i Södertälje och jag har även fått möjlighet att köra på min hemmabana Gelleråsen, där Oscar Svedlund var min coach. Det var väldigt värdefullt, säger Mikaela.

Redan nu till helgen flyger Mikaela till Tyskland tillsammans med mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin och mekanikern Joel Christofferson.
– Vi har lyckats ordna så att jag kan köra på banan innan uttagningstävlingen börjar. Att lära mig banan kommer att bli toppen, då har jag möjlighet att riktigt vässa till mig innan det är dags att verkligen prestera, säger Mikaela.

I slutet av uttagningsprocessen kommer en förare att väljas ut för att tävla i Volkswagen Scirocco R-Cup 2012, antingen i Junior eller Pro Cup. Den unga föraren kommer att ställas mot en blandning av racerförare, inte bara från Junior och Pro Cup, utan också i kategorin Legender, som inkluderar stjärnor från Formel 1, Indy Car, Rally och DTM.
– Jag ser verkligen fram emot detta och är oerhört tacksam för all hjälp och support som jag fått av alla, inte minst från min bror Fredrik, och självklart min mamma och pappa och Volkswagen Personbilar, säger Mikaela.

Volkswagen Scirocco R-Cup är den första märkescup som kör med naturgasteknik, vilket ger 80 procent mindre CO2-utsläpp. Under 2012 kommer det att köras tio europeiska deltävlingar.

Följande elva förare är nominerade till uttagningstävlingen på Oschersleben:

Fakta Mikaela Åhlin-Kottulinsky

Född:
13 november 1992 Bor: Karlstad Familj: Pojkvännen Wilhelm, mamma Susanne Kottulinsky-Åhlin, pappa Jerry Åhlin,storebror Fredrik Klubb: Värmlands KC

Racing-CV:

2004-2005:
Gokart, Class Micro 2005: Overall winner of the final in MKR 2006-2007: Gokart, Class Mini 2007: 4th place in MKR Södertälje 2008: Gokart, Yamaha 2008: The fastes laptime in the MKR-final 2009-2010:  Gokart, Rotax Max 2009: Overall Swedish Championship 4th place 2010: Fastest girl in Rotax Max Eurochallenge in Austria 2011: NSHC; Nordic Six Hours Cup, VW Scirroco 2:nd place o/a 2011: MSLS; Long-distance Cup. VW Polo 2011: ER-Cup; Long-distance. VW Polo 2011: DMC-TCC, Hockenheim, BMW 1:R, “Bellof-Junior-Pokale”

Är du journalist och önskar ytterligare information? Kontakta då Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se, eller
Susanne Kottulinsky-Åhlin, tel: 070-399 18 77, susanne@kottulinsky.se

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige,  Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige

År 2010 levererade Volkswagen 4 500 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Scirocco, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.