Touareg inbrottssäkrast i sin klass

Det brittiska forsknings- och teknologicentret Thatchcam har utsett Volkswagen Touareg till den mest stöldsäkra bilen i sin klass. Stöldskydd och inbrottssäkerhet är de viktigaste kriterierna vid den oberoende bedömning som bestämmer försäkringsklassen på nya bilar i Storbritannien. Vid sidan av Touareg bedömdes Golf, Phaeton, Caravelle/Multivan och Touran. Alla var bland de tre bästa i sina respektive klasser. Volkswagen placerades på tredje plats bland biltillverkarna. Sammantaget har Thatchcam bedömt över 5000 bilar i 11 kategorier sedan 1998, och täcker därmed nästan alla bilar som säljs i Storbritannien. Fem Volkswagen bland de tre bästa: 1:a plats för Touareg i offroad kategorin 2:a plats för Golf i lilla mellanklassen 2:a plats för Phaeton 3,2 V6 och W12 i lyxbilsklassen 2:a plats för Caravelle/Multivan i stora MPV-klassen 3:e plats för Touran i klassen kompakta MPV-bilar. Vid testproceduren undersöks stöldskyddet och inbrottssäkerheten. Dessutom vägs bilens pris in, liksom reparationstid, reservdelskostnader och bilens prestanda. Sedan 1993 har Motor Insurance Repair Research Centre (MIRRC) i Thatchcam arbetat för att förbättra stöldskyddet. Organisationen har ett nära samarbete med biltillverkare, leverantörer, polis och statliga verk.