Världspremiär för Golf, lång Phaeton, spännande designstudie

Frankfurts bilsalong: Den stora nyheten är Volkswagen Golf som får sin världspremiär på salongen. I Frankfurt visas flera motoralternativ, förutom volymmodellerna med 1,6 liters FSI-motor på 115 hk och TDI-motorerna på 105 och 140 hk, även Golf GTI med 147kW/200 hk. Skynket dras från nya Golf på Volkswagens presskonferens klockan 8.15 första pressdagen 9:e september. Säljstart i Sverige är den 15 november 2003. Förutom nya produktionsbilar kommer Volkswagen också att presentera en ny och spännande designstudie. Flera nya Polo-versioner visas i Frankfurt, till exempel Polo Limousine, dvs en Sedan med separat bagageutrymme, och livsstilsbilen Polo Fun. De är dock inte aktuella för Sverige för närvarande. Touran presenterar en ny motor som komplement till de som redan börjat säljas, en 2,0 FSI på 150 hk. Till Touran TDI finns nu den revolutionerande sexväxlade automatiska växellådan DSG (Direct Shift Gear). Phaeton visas i en lång version. Axelavståndet är 120 mm längre vilket ger betydligt generösare benutrymme bak. Den har också betydligt mer påkostad standardutrustning och erbjuds med den nya V8-motorn, W12 och V10 TDI. Touareg R5 med rak femcylindrig turbodiesel finns nu att tillgå med sexväxlad automatlåda. Totalt visar Volkswagen över 40 bilar i Volkswagens monter i Hall 3. Välkommen till presskonferensen kl 8.15 den 9:e September. Kontaktperson: Ingemar Hellgren 08 553 865 61