Volkswagen Eos till Sverige lagom till sommaren

Volkswagen Eos har Sverigepremiär på Stockholms bilsalong. De första bilarna kommer till Sverige i juni. Eos är en coupé med fällbar hard top, Det flerdelade, fällbara taket inkluderar sollucka i glas och Eos kombinerar därmed flera biltyper i en. En fällbar hard top gör Eos lika bekväm för året-runt-användning som en täckt bil. Men när solen värmer kan man förvandla den till en helt öppen bil öppnar på cirka 25 sekunder. Eos har naturligtvis ett skydd om bilen skulle välta. Det utlöses på maximalt 0,25 sekunder i en kritisk situation. Taket har också en sollucka för dagar när det är för kallt att åka öppet men man ändå vill släppa in sol och ljus. Konstruktionen av taket har gjort det möjligt att göra vindrutan lägre och mer upprätt för den rätta cabrioletkänslan när man kör öppet. Det gör det också lättare att kliva i och ur bilen med taket nedfällt. Eos som är 4,41 meter lång och 1,79 m bred bygger inte på någon existerande modell utan är speciellt framtagen som en cabriolet med fällbart tak. Proportionerna längd/bredd ger Eos ett kraftfullt utseende som inte bara ser tilltalande ut utan också bidrar till sportiga och säkra vägegenskaper. Volkswagen utnyttjar de tekniska synergierna mellan de olika modellserierna. Som exempel används motorer från Golf och Passat, fyra bensinmotorer från 1,6 FSI med 115 hk, 2,0 FSI med 150 hk, 2,0 T-FSI med 200 hk till sexcylindriga 3,2 FSI med 250 hk som också återfinns i Passat 3,2 FSI 4Motion. Dessutom finns en 2,0 TDI dieselmotor med partikelfilter och 140 hk. Eos är mycket välutrustad som standard. I utrustningen ingår t ex ESP, whiplash-skydd i främre nackstöden, dubbla krockkuddar fram och speciella sidokrockkuddar som skyddar kropp och huvud, 16 tums lättmetallfälgar (17 tum i V6), Climatic luftkonditionering (Climatronic i V6), dimljus, elektriska fönsterhissar, läderklädd ratt och växelspaksknopp, sportstolar (standard från 2,0 FSI). Som tillval finns t ex Dynaudio ljudanläggning med 600 watts och 10 högtalare, Xenonljus med statisk och dynamisk kurvfunktion. Produktionen av Eos har just startat och de första bilarna väntas till Sverige i juni lagom till sommaren. Eos positioneras mittemellan Golf och Passat. Beetle Cabriolet, som tillverkats i över 126 000 exemplar, fortsätter som efterföljare till Golf Cabriolet i A-segmentet. Volkswagen Eos 2,0 FSI beräknas kosta från ca 260 000 kronor. Bilder kan laddas ned från www.volkswagen.se, Nyheter, Bildarkiv För ytterligare information kontakta Ingemar Hellgren, 08-553 865 61, ingemar.hellgren@volkswagen.se