Volkswagen Eos vann ”Gyllene Ratten”

Volkswagens cabriolet-coupé Eos har vunnit det prestigefyllda priset ”Goldenes Lenkrad 2006” – eller ”Gyllene Ratten”, som det heter i svensk översättning. En jury bestående av experter och kända personligheter röstade fram Volkswagen Eos som bästa cabriolet i tidningen Bild am Sonntags uppmärksammade tävling. Segern togs hem i konkurrens av totalt elva medtävlare. Utöver detta pris går det bra för Eos i Europa. I Tyskland är den för närvarande den bäst säljande cabrioleten på marknaden. Volkswagen har en lång tradition av att tillverka framgångsrika öppna bilar. Mer än en miljon Bubblor, Karmann Ghia, Golf och New Beetle med avtagbara tak har tillverkats under de senaste sex årtioendena. Ingen har dock lyckats så bra i sin start som just Eos. Sedan maj har mellan 1 315 och 1 620 Eos levererats till kunder per månad på den tyska marknaden. För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 896 57 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se År 2005 levererade Volkswagen 3 000 000 fordon till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Personbilsmodellerna i Sverige heter Fox, Polo, Golf, New Beetle, Touran, Jetta, Passat, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.