Volkswagen Group Sverige prisat för föräldravänliga arbetsvillkor

Volkswagen Group Sverige prisat för föräldravänliga arbetsvillkor

Volkswagen Group Sverige är arbetsplatsen där det går utmärkt att kombinera karriär med föräldraskap. Det tycker de anställda och fackförbundet Unionen som delat ut ett fint pris till företaget.
– Att våra medarbetare nominerar företaget för det här priset är det bästa erkännandet vi kan få, säger personalchef Margareta Weissenböck som under tisdagen fick ta emot Unionens "Tröstnapp-pris" för föräldravänlig arbetsplats.

Varje år delar fackförbundet Unionen ut priset ”Guldnappen” till företag som verkar aktivt för att skapa en föräldravänlig arbetsplats. I år gick ett av priserna – Tröstnappen –  till Volkswagen Group Sverige i Södertälje. Volkswagen Group Sverige är generalagent för Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda och Porsche på den svenska marknaden. Nomineringen kommer från de anställda som upplever att företaget stöttar och uppmuntrar medarbetarna att kombinera arbetsliv med föräldraskap. Under ceremoniella former fick personalchefen Margareta Weissenböck ta emot Unionens "Tröstnapp-pris" under tisdagen.

– Jag är glad, överraskad och stolt. Vi tycker att det är jätteviktigt och självklart att man ska kunna förena familjeliv med en karriär. Vi jobbar kontinuerligt med ett jämställdhetsprogram och vi har en ganska ung ledning där många är småbarnsföräldrar, det tror jag gör att frågan genomsyrar kulturen på företaget, inte bara på pappret, säger Margareta.

För att vara en värdig vinnare ska företaget ha skrivit en jämställdhetsplan om hur man tänker underlätta för alla anställda som blir med barn. Det kan tillexempel handla om att möjligheten till en bra löneutveckling och karriär är densamma som innan man fick barn, inga möten på kvällar och morgnar eller onödiga resor och övernattningar. Även män ska uppmuntras at ta ut föräldraledighet och det ska inte förekomma några intressekonflikter mellan arbetet och familjelivet. Arbetsgivaren ska också uppfatta föräldraskap som något utvecklande och givande, inte bara för mamman och pappan, utan för samhället i stort.

Volkswagen Group Sverige – som har 400 medarbetare – fick priset för att man är en arbetsgivare som är föregångare när det gäller att underlätta för anställda att förena familjeliv och arbete.

Konkurrensen om priset är hård. Det är inte alltid som själva Guldnappen delas ut, och i år var det inte fler än elva företag i Sverige som fick Tröstnappen.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Audi, Skoda, SEAT och Porsche. Under 2009 sålde Volkswagen Group Sverige AB och dess märken totalt 46 000 personbilar och hade därmed en marknadsandel på 21,4 procent av den svenska bilmarknaden. Dessutom sålde man 7 900 lätta transportbilar. Volkswagen Group Sverige AB är ett helägt dotterbolag till Europas största biltillverkare Volkswagen AG, som sålde 6,3 miljoner bilar på världsmarknaderna under 2009.

Volkswagen Group Sverige AB är Sveriges största bilimportör och en av landets största bildistributörer.

Volkswagen Group Sverige marknadsför bilar av märkena Volkswagen, Volkswagen Transportbilar, Audi, Skoda, SEAT, Porsche - samtliga med starkt fäste på den svenska marknaden. I Volkswagen-gruppen ingår också bland annat dotterbolaget Europcar, som är verksamt inom biluthyrning.

Från 1 januari 2002 är Volkswagen Group Sverige AB ett helägt dotterbolag till Volkswagen AG, Europas största biltillverkare.