Volkswagen knackar på dörren till den iranska marknaden

Volkswagen planerar att sätta upp en sammansättningsfabrik i närheten av staden Bam i Iran i slutet av året, med en kapacitet av 20 000 bilar per år. Ett avtal undertecknades fredagen den 2 juli mellan Volkswagen och Kerman Automotive Industries Co. Volkswagen kommer till att börja med att lansera en fyrdörrars Gol 1,8 på den iranska marknaden. Bilen levereras i ett så kallat CKD-kit (completely knocked down) från Brasilien för att sättas samman i Iran. Om projektet blir framgångsrikt kan det bli aktuellt med lokal tillverkning inom några år. Beroende på hur marknaden utvecklas kan Volkswagen introducera andra modeller i Iran kommande år. Bilarna kommer att distribueras av ett dotterbolag till Kerman Automotive Industries, vilket innebär att det till att börja med finns 70 återförsäljare som kan sälja Gol. Volkswagen Gol säljs redan framgångsrikt på flera andra marknader, som till exempel Brasilien, Argentina, Kina, Sydafrika och Östeuropa. Volkswagen tror att den iranska bilmarknaden har en stor potential. Mellan 1999 och 2003 växte den iranska bilmarknaden med 147 procent. Det finns ett stort behov av fordon i Iran, uppskattningsvis cirka en miljon bilar. Hälften av alla bilar i trafik är över 25 år gamla. Biltätheten är relativt låg med 55 bilar per 1 000 innevånare. Eftersom bilmarknaden är stängd kan den efterfrågan kan idag inte mötas. Bilarna kommer att sättas samma av BAMCO, ett dotterbolag till Kerman Automotive Industries. Företaget grundades 1994 i den speciella ekonomiska zonen Arg-e-Jadid nära Bam och har för närvarande cirka 800 anställda. Sammansättningen av Gol kommer att inledas före årets slut och den kommer att uppfylla Volkswagens kvalitetsstandard.