Volkswagen ny Sverige-etta i augusti

Volkswagen har tagit en tätposition på den svenska bilmarknaden. Under augusti registrerades det in 2382 Volkswagen-bilar vilket var fler än något annat bilmärke klarade.

2008 har - trots en vikande bilmarknad - varit ett bra år för Volkswagen så här långt. Det positiva resultatet i augusti innebär en marknadsandel på 13,4 procent. Det är en klar ökning jämfört med augusti 2007 då marknadsandelen låg på 9,7 procent.

Under perioden januari-augusti har Volkswagen sålt 18 127 bilar (17 907 jan-aug 2007) vilket ger en marknadsandel på 10,4 procent (9,2 procent jan-aug 2007).

De modeller som bidragit till Volkswagens framgång är framförallt Golf, Golf Variant och den nylanserade kompakt-SUV:en Tiguan.

- Det är väldigt glädjande att Golf så tydligt förstärker sin position som klassledare. Detta med tanke på att vi står inför en lansering av nya generationens Golf senare i höst, säger Claes Jerveland, chef för Volkswagen i Sverige, och tillägger:

- Att som importmärke toppa Sverige-försäljningen som vi gjort i augusti är fantastiskt. Vi har också gott hopp om framtiden med tanke på att vi har tre viktiga lanseringar - Passat CC, Scirocco och Golf - på gång i år.

För ytterligare information kontakta Marcus Thomasfolk, Informationschef, 08-553 867 97 eller 070-35 896 57, marcus.thomasfolk@volkswagen.se

År 2007 levererade Volkswagen 3 660 000 personbilar till kunder i över 150 länder. Märket Volkswagen har en total arbetsstyrka på 133 000 personer. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna Polo, Golf, New Beetle, Tiguan, Touran, Jetta, Passat, Passat CC, Eos, Sharan och i lyxbilssegmentet, Touareg och Phaeton.