Golf var Sveriges mest registrerade bil i januari. I mitten av mars är det premiär för nya Golf.

Volkswagen rivstartar 2017 – Golf fortsatt Sverigeetta

Volkswagen i Sverige följer upp ett framgångsrikt 2016 med en riktig rivstart av 2017. I januari registrerades 4 288 Volkswagen personbilar, vilket gav en marknadsandel på 18,4 procent. Golf, som var Sveriges mest sålda bil förra året, var etta också i januari 2017.

I januari registrerade Volkswagen 4 288 personbilar på den svenska marknaden, enligt statistik från BIL Sweden. Det är en ökning med 21 procent jämfört med januari 2016. Ökningen är också större än totalmarknaden som steg med 7,5 procent. Det gör att Volkswagens marknadsandel ökade till 18,4 procent (januari 2016: 16,4 procent). Under hela 2016 var Volkswagens marknadsandel 15,5 procent.

Bland Volkswagens modeller var det återigen Golf, Sveriges mest sålda bil 2016, som var populärast i januari med 1 453 registreringar (+17,7 procent). Det gav en förstaplats på listan över Sveriges mest registrerade bilmodeller.

Ytterligare tre Volkswagen-modeller fanns med bland de tio främsta: Passat var femma med 1 118 registreringar (+15,1 procent), Tiguan sexa med 673 registreringar (+201,8 procent) och Polo nia med 405 registreringar (-35,9 procent).

Förra årets mest sålda supermiljöbil, laddhybriden Passat GTE, toppade den listan även i januari med 549 registreringar. Passat GTE nådde en marknadsandel på hela 45 procent bland supermiljöbilarna.

− Det är alltid härligt med en bra start på året. Glädjande att Golf håller sig kvar i toppen och vi ser även ett stort intresse för efterföljaren. Passat med alla dess versioner fortsätter att vara en av Sveriges absolut populäraste bilar och Tiguan var ju en riktigt raket i januari, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

2017 blir ett mycket händelserikt år för Volkswagen med flera spännande lanseringar. Närmast i tiden ligger nya Golf som har Sverigepremiär i mitten av mars och lite längre fram är det dags för helt nya femdörrarscoupén Arteon och en förlängd version av Tiguan.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube: www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2016 levererade Volkswagen 5 987 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2016 totalt 57 832 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,5 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.