Volkswagen ska producera nya e-Golf även i Dresden

Volkswagen ska producera nya e-Golf även i Dresden

• Transparent Factory blir "Center of Future Mobility"
  • Volkswagen investerar mer än 20 miljoner euro i flexibel montering
  • Utvecklingschef Welsch: "En nystart som ger en stark signal − e-mobility blir vårt varumärke."

Volkswagen omvandlar nu den så kallade ”Transparent Factory” (Die Gläserne Manufaktur) i tyska Dresden till en produktionsanläggning igen. Från och med april 2017 ska nya e-Golf produceras där. Detta tillkännagavs i Dresden på torsdagen av Volkswagens utvecklingschef Frank Welsch.

e-Golf är helt eldriven och nästa version som lanseras under våren 2017 har en räckvidd på upp till 300 kilometer enligt den europeiska körcykeln NEDC. e-Golf produceras i Wolfsburg som är huvudanläggningen för Golf. Framöver ska modellen även produceras vid anläggningen i Dresden i delstaten Sachsen.

Volkswagen kommer att investera mer än 20 miljoner euro i utvecklingen av Transparent Factory i ett "Center of Future Mobility". Dessutom har Volkswagen Sachsen och Dresden nyligen enats om ett omfattande partnerskap för att främja elektrisk mobilitet och digitalisering.
– Volkswagen, Dresden och Sachsen får tillsammans en bra start mot framtidens mobilitet. Vi gör e-mobility till vårt varumärke här, sade Frank Welsch.

Produktionen i Dresden återupptas i början av april 2017. Dessutom kommer kunderna att kunna ta emot alla Volkswagens eldrivna modeller – e-up, e-Golf, Golf GTE och Passat GTE – i Dresden, förutom Autostadt i Wolfsburg.

För ett år sedan omvandlades Transparent Factory till ett skyltfönster för e-mobility och digitalisering för besökare och kunder. Mer än 40 utställningar och fordon ger för närvarande en glimt av framtidens mobilitet i ett interaktivt, underhållande sätt. Sedan dess har mer än 75 000 personer besökt anläggningen och mer än 1 800 potentiella kunder har tagit tillfället i akt att provköra en elbil eller laddhybrid från Volkswagen.

Volkswagen har satt upp målet att sälja 1 miljon elbilar per år 2025.

Facebook: www.facebook.com/VolkswagenSverige, Twitter: http://twitter.com/VWSverige, YouTube:www.youtube.com/user/VolkswagenSverige , Instagram: www.instagram.com/volkswagensverige

År 2015 levererade Volkswagen 5 823 000 personbilar till kunder i över 150 länder. På den svenska marknaden inregistrerades under 2015 totalt 52 000 personbilar från Volkswagen vilket ger en marknadsandel på 15,0 procent. Volkswagens modeller täcker de flesta segment på bilmarknaden. Volkswagen är ledande importmärke i Sverige och marknadsför personbilsmodellerna up!, Polo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Sportsvan, Beetle, Beetle Cabriolet, Tiguan, Touran, Passat, Passat Sportscombi, Scirocco, Sharan, Caddy Life, Multivan och Touareg.