Att hjälpa ridderligt handlar inte om att ge gåvor!

Ideellt engagemang med fokus på att stödja och hjälpa medmänniskor som är i behov av hjälp har varit en del av Johanniterordens verksamhet ända sedan 1100-talet.

Johanniterorden i Sverige vill uppmuntra sina medlemmar till frivilliga insatser – enskilt eller i grupp – och har därför inlett samarbetet med Volontärbyrån. Volontärbyrån och Johanniterorden lanserar Johanniterhjälpens volontärportal för att göra det enkelt att hitta volontäruppdrag och för att inspirera till ideellt engagemang. Med hjälp av den skräddarsydda webbportalen för Johanniterorden traditionen vidare in i dagens samhälle.

– Vårt samarbete stödjer Johanniterordens långsiktiga mål att alla ska engagera sig ideellt. Medlemmarna kan på volontärportalen själva söka efter uppdrag de är intresserade av. Vi vill göra det enkelt för dem att göra en insats, säger Hans-Eric von der Groeben, ordförande Johanniterhjälpen.

På Johanniterhjälpens volontärportal läggs ideella uppdrag ut från olika ideella föreningar runt om i Sverige, uppdragen på portalen kommer från hundratals ideella organisationer i Sverige som Röda Korset, Kulturernas Karneval, Bris, Mattecentrum samt givetvis Johanniterhjälpens egna uppdrag.

– Svårigheten och det som hindrar människor från att engagera sig ideellt är oftast inte bristande vilja utan att de inte vet hur de ska gå tillväga för att sätta igång. Vem kontaktar man och hur vet man vad som finns att göra?  På volontärportalen däremot finns massor av uppdrag att välja mellan och låter ett uppdrag intressant kan de fylla i en intresseanmälan som Volontärbyrån sedan skickar direkt till organisationen, säger Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare på Volontärbyrån.

Om Johanniterhjälpen och Johanniterorden
Johanniterhjälpen bildades i början av 2005 på initiativ av Johanniterorden i Sverige. Johanniterhjälpen har under sina första år drivit flera projekt, bland annat med första hjälpen-kurser, och samlat in pengar till förmån för Rädda Barnen, Scouterna och Cancerfonden. Johanniterhjälpen och dess nätverk utgör en av världens största hjälporganisationer och finns i drygt 150 länder. Den svenska grenen återupprättades under 1900-talet och är idag en hjälporganisation med fokus på gamla, sjuka eller behövande människor i Sverige.

Kontakt:
Marianne Dalos, kommunikationsansvarig Johanniterhjälpen,  marianne.dalos@telia.com, 0708-63 32 01
Amelie Silfverstolpe, verksamhetsledare Volontärbyrån, amelie.silferstolpe@volontarbyran.org, 0708-345 645