​Engagemangstält ska ge fler volontärer i Västerås

Volontärbyrån och projektet Ny i Västerås vill inspirera fler västeråsare att vara med i föreningslivet. Tillsammans vill de göra det enklare att visa upp möjligheterna för att engagera sig ideellt i staden. Under Västerås Cityfestival anordnas ett engagemangstält tillsammans med föreningar i Västerås

– Engagemangstältet ska sprudla av ideellt engagemang. Besökarna ska kunna komma dit, prata med ideellt engagerade och få inspiration till hur de kan engagera sig ideellt. Vi vill också visa vilka konkreta uppdrag som finns hos föreningar i Västerås, säger Marita Klasson, Volontärbyrån

Några organisationer som kommer finnas i tältet under festivalen är Rödakorset, Brottsofferjouren, Mångkulturförening, SLUSSA vänner och Civilförsvarsförbundet.

– Men via Volontärbyråns deltagande i tältet så finns alla föreningar som har sina lediga volontäruppdrag på vår webbplats representerade. Samtidigt vill jag uppmana alla föreningar som inte lämnat information om sin förening att komma förbi tältet eftersom vi vill ha en så bred representation som möjligt, säger Marita Klasson.

Engagemangstältet genomförs på initiativ av Volontärbyrån och Västerås stads projekt Ny I Västerås där vårt gemensamma syfte är att öka engagemanget hos västeråsarna och föra samman ideella föreningar som kanske aldrig tidigare mötts.

Kontakt

Har du frågor om Volontärbyråns lokala arbete i Västerås är du varmt välkommen att kontakta Marita Klasson.
Mejl: marita.klasson@volontarbyran.orgTelefon: 0761- 60 33 51.

Frågor om Ny i Västerås,? Kontakta Daniel Gamboa Esquivel
Mejl: daniel.gamboa.esquivel@vasteras.seTelefon: 021-39 37 67 eller 076-569 3452.

Om Västerås Cityfestival
Varje sommar anordnas festivalen i Västerås city. Under tre dagar mitt i sommaren bjuds det på musik, marknadsstånd, karuseller, mat, artister och olika aktiviteter i alla dess slag.

• västerås
  • västerås cityfestival
  • ideelll
  • engagemang
  • ny i västerås

• Västerås

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 35 000 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 600 ideella organisationer över hela Sverige. Utöver volontärförmedling erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum.

Vanja Höglund