Karin Borell Volontärbyråns 30 000 förmedlade volontär!

Sedan 2002 har Volontärbyrån varit en plats för människor som vill engagera sig ideellt att hitta just det volontäruppdrag de söker. Via www.volontarbyran.org har över 7000 volontäruppdrag förmedlat ifrån ideella organisationer i hela Sverige.

Grattis Karin Borell! Vår 30 000 förmedlade volontär. Hur känns det?
– Det känns alla tiders!

Du sökte ett uppdraget som innebar att påta i trädgården? Varför just trädgårdsarbete?
– Jag letade efter ett uppdrag som låg långt ifrån mitt ordinarie arbete, där jag kunde få utföra något fysiskt arbete som kunde vara glädje för andra.

Var det lätt att hitta något ideellt uppdrag att söka?
– Ja, mitt problem var snarare att bestämma mig för vilket uppdrag jag skulle söka. Det finns mycket som är värt att engagera sig i.

Är det första gången du sökt ett uppdrag?

– Nej, jag har fått uppdrag via Volontärbyrån tidigare, på ett centrum för invandrarkvinnor. Det varade under en termin ungefär. Jag hade enkla konversationskurser i svenska. Det var väldigt lärorikt för mig. Idag arbetar jag som lärare på SFI och trivs jättebra.

Varför ska man engagera sig ideellt tycker du?
– Jag tycker att det är viktigt att det ideella arbetet inte tar över det som borde vara samhällets ansvar och att ingen ska kunna profitera på andras ideella arbete. Samtidigt finns det många viktiga uppgifter som aldrig kommer att utföras annat än på ideell basis. Jag tror även att ett ideellt engagemang kan få oss att känna oss mer delaktiga i samhället. Att engagera sig ideellt är naturligtvis också en möjlighet att testa nya arbetsuppgifter och träffa människor med liknande intressen.

Mer information, bilder och kontakt med volontärer:
Vanja Höglund, presskontakt Volontärbyrån, 070-33 77 897, vanja.hoglund@volontarbyran.org.

Vi kan hjälpa er med allt från kontakt med volontärer, ideella organisationer och forskare till intressant statistik.

Bilder och statistik kan laddas ner på: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/volontarbyran

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Sedan starten 2002 har över 30 000 volontärkontakter förmedlats till drygt 1 400 ideella organisationer över hela Sverige. Utöver volontärförmedling erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum för Frivilligt Socialt Arbete.

Vanja Höglund