Kulturernas Karneval omöjlig utan volontärerna

Nu på lördag går Kulturernas Karneval av stapeln för åttonde året i rad. Det som många kanske inte tänker på är att hela karnevalen, som arrangeras av den ideella föreningen KulturAlla, hade varit omöjlig att genomföra utan de fler än 130 volontärer som engagerar sig inför, under och efter karnevalen.

-Kulturernas Karneval är en fantastisk folkfest som samlar nära 27 000 människor, säger Jonna Hylén, projektsamordnare Kulturernas Karneval. Jag känner stor glädje och tacksamhetöver alla de volontärer som gör otroliga insatser och som tillsammans skapar ett av Uppsalas största evenemang.

Varje år arbetar omkring 130 personer ideellt med att skapa själva evenemanget. Under själva karnevalsdagarna gör volontärerna allt ifrån att köra runt material och fixa scenteknik till att dekorera festplatsen och ansiktsmåla barn. Under månaderna före Kulturernas Karneval handlar det om uppgifter som marknadsföring, grafisk formgivning och programplanering. En av dem som engagerat sig inför årets karneval är Sara Orneus, till vardags student i kulturentreprenörskap vid Uppsala universitet.

- Det är en fantastisk möjlighet att få arbeta för att visa upp och fira alla olika kulturer som finns här i Uppsala, berättar Sara. Jag känner att jag är en del av något viktigt och har fått chansen att ta ansvar och utvecklas. Samtidigt har det också varit en väldigt rolig upplevelse!

Stort engagemang i Uppsala

Många av volontärerna på Kulturernas Karneval hittade sina uppdrag via annonser på Volontärbyrån. Den ideella verksamheten, som stöttat föreningslivet i Uppsala sedan 2008, har sett ett stadigt ökande engagemang i Uppsala.

-Viljan att engagera sig ideellt i Uppsala är stor, säger Emelie Petersson, föreningskontakt på Volontärbyrån i Uppsala. Just att vara volontär på evenemang är ett populärt uppdrag, men även olika typer av insatser för barn och nyanlända, som att delta på språkkafé. Just nu annonserar olika föreningar i Uppsala dryga 50 volontäruppdrag på Volontärbyrån, så det finns något för alla.

För mer information och kontakt med Jonna, Sara eller Emelie, kontakta:

Anna Snell, Volontärbyrån. Telefon: 073554 23 23. E-post: anna.snell@volontarbyran.org

Om Kulturernas Karneval

Kulturernas Karneval har sedan åtta år tillbaka årligen arrangerats av den ideella föreningen KulturAlla. Kulturfestivalen bjuder på ett spännande program fyllt av karnevalståg, musik, dans, workshops, all världens mat, hantverk och ett barnområde med aktiviteter för hela familjen. Kulturernas Karneval hyllar den kulturella mångfalden i alla dess former, färger och uttryck. Uppsalas varmaste folkfest!

Om Volontärbyrån

Volontärbyrån hjälper människor och ideella organisationer att hitta varandra. Vi gör det genom att förmedla ideella uppdrag och genom att utbilda och stödja föreningar i frågor om ideellt engagemang. Volontärbyrån har funnits sedan 2002 och är en ideell verksamhet inom intresseorganisationen Forum – idéburna organisationer med social inriktning.

I Uppsala finns ett lokalkontor med två medarbetare som stöd för föreningar och volontärer. Genom ett samarbete med Uppsala universitet har även studenter möjlighet att enkelt hitta ideella uppdrag att engagera sig i.

• uppsala
  • student
  • uppsala universitet
  • kulturernas karneval

• Uppsala

Volontärbyrån är en ideell verksamhet som förmedlar kontakt mellan volontärer som vill engagera sig ideellt och organisationer som behöver volontärer till sin verksamhet på webbplatsen www.volontarbyran.org. Utöver förmedling av ideella uppdrag erbjuder vi stöd och utbildning till ideella organisationer inom området volontärsamordning, det vill säga att rekrytera, samordna och leda frivilliga.
Volontärbyrån är en del av Forum - idéburna organisationer med social inriktning.